MANIPULERT: Toyota Yaris Ativ, slik den blir promotert i Thailand.

Stivet opp bilene:

Toyota innrømmer juks med krasjtester

En versjon av Toyota Yaris, ikke ment for det europeiske markedet, ble forsynt med ekstra forsterkning før krasjtester.

Publisert Sist oppdatert

Fredag holdt Toyota pressekonferanse og sendte ut en lang unnskyldning, uten annet forbehold enn en veldig tydelig pekefinger i retning Daihatsu. Det er nemlig datterselskapet som har stått for produksjonen av bilene.

Her er bakgrunnen:

I forkant av en uavhengig krasjtest ble fire bilmodeller utstyrt med ekstra forsterkning på sidene av bilen, ved fordørene.

Forsterkningene ble kun utført på testeksemplarene, ikke på bilene som er solgt til kunder. Formålet var å forhindre skarpe kanter, som potensielt kunne skade personer i bilene, ved utløsning av en sidekollisjonspute.

Saken er blant annet omtalt av Reuters og Vi Bilägere.

Varslersak

Jukset er blitt kjent gjennom varslere – såkalte whistleblowers. Det er ikke offentliggjort akkurat hvem som utførte manipulasjonen.

FIRLING – MINST: Yaris Ativ deler plattform med flere modeller.

Fire bilmodeller er omfattet: Toyota Yaris Ativ, Toyota Agya, Perodua Axia og en modell som Daihatsu/Toyota ikke offentliggjør navnet på av konkurranse­hensyn, da den ikke er avduket ennå. Alle bilene er produsert i Thailand og Malaysia.

Toyota Yaris Ativ er hovedsakelig solgt i Thailand, Midtøsten og Mexico, samt et uspesifisert «etc.», i 76.289 eksemplarer.

Perodua Axia er hovedsakelig solgt i Malaysia, i 11.834 eksemplarer.

Toyota Agya er ment for Ecuador, men ikke solgt ennå – lanseringen var planlagt i juni i år.

Daihatsu Ayla er i samme søskenflokk, plattformmessig, men er ikke nevnt.

Lover å ordne opp

– Vi ser svært alvorlig på lovbruddet, sa Daihatsu-president Soichir0 Okudaira under pressekonferansen, ifølge Japan News.

BEKLAGER: Akio Toyoda.

Han forsikret at saken skal undersøkes grundig, og understreket at de aktuelle bilene allerede har vært gjennom ny testing – som de besto.

Toyotas toppsjef Koji Sato sa i prinsippet nøyaktig det samme, og la til:

– Vi kan ikke løpe fra dette.

I Toyotas presse­melding beklager også styreleder Akio Toyoda, inntil nylig selskapets topp­sjef. Han siteres på at Daihatsus feil handler om det aller viktigste aspektet ved biler – sikkerhet – og kaller handlingen «fullstendig uakseptabel».

Men der slutter henvisningen til datterselskapet. Styrelederen signaliserer tvert imot at Toyota tar fullt ansvar:

– Siden dette skjedde med en Toyota, mener vi at problemet ikke er begrenset til Daihatsu. Vi kommer til å undersøke dette til bunns og sørge for å forhindre at det skjer igjen. Jeg har tidligere lovet at vi aldri skal lyve, vri på sannheten eller unnlate å ta ansvar, sier Akio Toyoda.