PÅREGN UTSKIFTING: Tesla mener kundene må regne med å betale for dørhåndtak som går i stykker. Her en Tesla Model S.

Svarer på klager:

Tesla: – Dør­håndtak er slitedeler

Tesla mener dørhåndtak er å anse som slitedeler. Forbrukermyndighetene er delvis enig med Tesla.

Publisert Sist oppdatert

Er dørhåndtaket på biler en slitedel som innimellom må byttes, eller en del som bilkjøperne kan forvente at skal virke i hele bilens levetid?

Flere kunder har klaget på at dørhåndtakene på Teslaer plutselig slutter å virke, slik at de ikke klarer å åpne dørene. Utbedring koster flere tusenlapper.

Tesla er klare på at dørhåndtak, som alle andre bevegelige deler på bilene deres, er slitedeler. Tesla dekker kun skifte og reparasjon av dørhåndtak dersom bilene er innenfor nybilgarantien, opplyser de.

13 måneder

Forbrukerklageutvalget har nylig behandlet to klagesaker om ødelagte dørhåndtak på Teslaer fra kunder som ikke er enige med den amerikanske bilprodusenten.

I det ene tilfellet gikk dørhåndtaket på sjåførdøren til en Tesla Model S i stykker både da bilen var 3,5 år gammel, og igjen bare 13 måneder etterpå.

Fordi bilen hadde en høy kilometerstand første gangen det skjedde, bilen hadde gått 122.000 kilometer, kom Forbrukerklageutvalget under tvil frem til at kunden selv måtte dekke utbedringen til 5300 kroner.

7900 kr

Men da det samme dørhåndtaket bare 13 måneder og 26.000 kjørte kilometer senere gikk i stykker igjen, kom Forbrukerklageutvalget til motsatt konklusjon.

Utvalget mener bileiere må kunne forvente at et dørhåndtak varer lenger enn det. De vedtok at eieren nå skulle få dekket reparasjonen, som denne gangen kostet 7900 kroner.

Mangler dokumentasjon

En annen Tesla-eier har imidlertid ikke fått medhold da han klaget på at dørhåndtaket på en fordør gikk i stykker på hans bil.

Denne Teslaen, også det en Model S, var seks år gammel og hadde gått 150.000 kilometer da feilen oppsto.

Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant annet bilkjøp, og sakene avgjøres av en nemnd med tre jurister. To av juristene som behandlet denne saken, mente at Tesla-eieren ikke har dokumentert at feilen på dørhåndtaket var Teslas skyld.

– Må informere bedre

Mindretallet, én av de tre juristene, mener imidlertid at dørhåndtakene på en premiumbil som Tesla Model S uansett skal virke når bilen er seks år gammel og har gått 150.000 kilometer.

Forbrukerklageutvalgets medlemmer er imidlertid enige om, ifølge et av vedtakene, at Tesla «med fordel kunne vært bedre» til å informere kundene om at dørhåndtakene kan måtte skiftes på grunn av kort levetid.