HURTIGLADESTASJONER: Disse sliter på bilenes batterier. Men hvor mye?

160 biler undersøkt

Selskap advarer mot hurtig­lading: – Litt lettvint

Elbilbatterier forringes av hyppig hurtiglading, ifølge et analyseselskap. Tallene må tas med en klype salt, mener NAFs ladeekspert.

Publisert

Elbileiere som vil ivareta bilenes batterier, bør ikke basere seg på hurtiglading. Det er en advarsel fra det østerrikske batterianalyseselskapet Aviloo.

● Selskapet har tidligere vurdert batterihelsen til biler med kjørelengde på 180.000–200-000 kilometer. Da ble resultatet en svekkelse av batterihelsen på 17 prosentpoeng.

● Nå er et annet utvalg undersøkt, og disse bilene hadde kjørelengde på 80–100.000 kilometer. Her viser selskapets analyser at batteriene ble svekket med 7,5 prosentpoeng.

Samtlige biler i begge tester fikk all strøm gjennom hurtiglading. Disse ble så sammenliknet med biler som utelukkende er ladet hjemme.

– En generalisering

Jan Tore Gjøby, laderådgiver i NAF, advarer likevel mot å lese altfor mye ut av tallene.

– Det er ingen tvil om at hurtiglading sliter mer på batteriene enn hjemmelading. Slik er det. Men dette blir likevel en generalisering av problemstillingen, sier han.

– For eksempel vil effekten du lader med, og batteristørrelsen, påvirke. Hvis du har et stort batteri og lader på 50 kW, så vil det batteriet slites mindre enn et lite batteri som lades med samme effekt.

Ikke vitenskaplig

LADEEKSPERT: Jan Tore Gjøby, rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF.

Han viser til uttalelsene fra Steven Boles ved institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU hos Tek.no og sier seg helt enig med professoren: Funnene, slik de er presentert, ligger ikke på vitenskapelig forskningsnivå.

– Ja visst, det er så enkelt at hvis du hurtiglader mye, så slites batteriet mer. Men man kan ikke slå fast at det dreier seg om 17 prosentpoeng, sier Gjøby.

Han sier at det er en rekke faktorer som spiller inn:

– Lange ladinger, helt fra bunn til topp, fører til mer varmeutvikling og sliter mer enn små «klattladinger». Disse gir en større fysisk forandring enn hvis du bare lader fem prosent, på grunn av forskjell i bevegelsene i batteriet. Vi flytter jo materiell, i form av små partikler, i denne prosessen.

– Ikke få panikk

Han minner også om en mer særnorsk utfordring: temperaturen ute.

– På grunn av kulda i Norge får man større motstand, slik at vi får raskere temperaturheving, og dermed raskere fysiske endringer.

Den ideelle ladingen er altså smålading, sakte, i romtemperatur.

– Det er viktig å si at man ikke må være redd for å bruke bilen. Ikke få panikk, understreker Gjøby.