Vogntoget ble stoppet på Svinesund tidligere i vår, og er
ikke unikt. Daglig stopper kontrollørene til Statens vegvesen yrkessjåfører som
dekker frontruta.
Se mange bilder nedover i saken.
– Vi har historikk på hvilke kjøretøy som stoppes i våre
kontroller. Mange tunge kjøretøy stoppes igjen og igjen for dette, sier
kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
I frontruta til det bulgarske vogntoget henger det et
nettbrett og noe som ser ut som et kamera. Fra taket er det gardiner og store
terninger. På det monterte bordet er det diverse pynt og krimskrams.
FRA UTSIDEN: Slik ser det bulgarske vogntoget ut fra utsiden.
Her er et annet eksempel som kontrollørene til Statens
vegvesen har kommet over de siste ukene:
Føreren har blant annet pynt som går fra taket og helt
ned til bunnen av frontvinduet.
Vannkokeren og kaffekoppen står usikret, og
borte på høyre side er det en stor tøypapegøye.
Reagerer
Trafikksikkerhetsekspert Jan Harry Svendsen i NAF
reagerer kraftig når han ser bildene av vogntogene.
– Flere av sjåførene har ikke noe sikt ut til høyre. En
av de store blindsoneproblematikkene er den høyre siden av lastebilene. Der kan
det være en hel skoleklasse uten at føreren ser det.
Svendsen synes yrkessjåførene ikke tar trafikksikkerhet
på alvor.
– Man har et særlig ansvar for trafikksikkerheten når man
kjører vogntog på opp mot 50 tonn og noen ganger enda tyngre. Men når man gjør
slikt, tar de ikke trafikksikkerhet på alvor. Det er skammelig, sier han, og
fortsetter:
– Jeg har selv førerkort for lastebil, og vet hvor farlig
dette kan være.
Annonse
Anmeldelse
Sjåførene får i utgangspunktet kun bruksforbud.
– Det betyr at de må fjerne alt før de får kjøre videre,
sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
– Men da kan de stoppe rundt neste sving og sette det
tilbake?
– Ja. Men siden vi har oversikt for når de er stoppet
tidligere, kan de til slutt bli politianmeldt.
– Etter hvor mange ganger kan det skje?
– Det kommer an på. Det er jo en vurderingssak, men man
kan bli anmeldt allerede første gang man blir stoppet.
KUK: Denne lastebilen ble stoppet på Krossmoen kontrollstasjon på Vestlandet i april. I vinduet hadde sjåføren blant annet et skilt med et klart budskap på ukrainsk: «Putin er en kuk».
Forstår ikke
De fleste sjåførene har ikke forståelse for at det er
ulovlig, selv om mange vil ha forståelse for budskapet om at den russiske
presidenten Vladimir Putin «er en kuk».
– Sjåførene sier de har speil og at de ser godt. Men vi
setter oss jo i sjåførsetet, og ser at de mister en del av utsikten rundt seg,
sier Rogneby.
– Er det mest norske eller utenlandske kjøretøy som har
slikt i frontruta?
– Det er begge deler, men det er hakket flere utlendinger
hvor vi finner de verste eksemplene.
Se flere bilder her:
BAMSEKOS: Uansett hvor hyggelig det er med bamser, de er ulovlige å ha i frontruta.Foto: STATENS VEGVESEN
PC: Føreren av dette tyske vogntoget hadde datamaskinen sin stående slik da han ble stoppet.Foto: STATENS VEGVESEN
PLATER: Store mørke plater som dekker utsikt i kjøretøy stoppet på Vestlandet.Foto: STATENS VEGVESEN
STÆSJ: Gardiner og annet stæsj i vogntog som ble stoppet på kontroll i Nord-Norge.Foto: STATENS VEGVESEN
VANNKOKER: Foran frontruta har sjåføren plassert en diger vannkoker.Foto: STATENS VEGVESEN
SPEIL BORTE: Bak gardinen skjuler speilet seg, som sjåføren skulle brukt. Den lilla sirkelen er tegnet inn av vegvesenets kontrollør.Foto: STATENS VEGVESEN
GPS: I dette kjøretøyet var det plassert en GPS rett foran sjåføren.Foto: STATENS VEGVESEN
GARDINER: Gardiner som sperrer mye av utsikten. Tatt i Møre og Romsdal.Foto: STATENS VEGVESEN
BLINDSONE: Bord plassert ved frontruta gjør blindsonen større. Tatt i Bergen i mars.Foto: STATENS VEGVESEN