– Det må definitivt vurderes om Vegvesenet bør gis
hjemmel til å gebyrlegge på stedet i så grove tilfeller som noen av disse eksemplene
viser, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i
Norges Lastebileier-forbund.
Motor
har skrevet om yrkessjåfører som blir tatt i kontrollene til Statens
vegvesen, med frontrutene dekket av krims-krams og andre ting som det ikke er
lov å ha i frontruta. Både vegvesenets kontrollører og NAFs
trafikksikkerhetsekspert er sjokkert over yrkessjåførenes praksis.
Det er også lastebileierforbundet.
– Grovt
– Flere av eksemplene det er tatt bilder av, er grove.
Lastebiler har i utgangspunktet mange blindsoner rundt kjøretøyet. Dette er en
utfordring lastebilprodusentene jobber kontinuerlig med å minimere, for å bedre
trafikksikkerheten. Da er det helt håpløst når sjåførene nuller ut dette
arbeidet ved å gjøre blindsonene enda større, sier Knut Gravråk i lastebileierforbundet.
LASTEBILSJEF: Knut Gravråk.
– Hvor farlig er dette?
– Større blindsoner øker naturligvis risikoen for at man
ikke greier å se hva som skjer rundt bilen. I ytterste konsekvens kan dette bli
en medvirkende årsak til en dødsulykke.
– Hva tror dere er årsaken til at man pynter slik?
– Mange har nok lyst til å sette et personlig preg på
lastebilen man kjører. Men det finnes mange måter å gjøre det på uten at det fører
til ekstra blindsoner.
Han har bare ett budskap til sjåfører som gjør slikt:
– Slutt med det!
Annonse
Ber om bøter
Vegvesenets kontrollører gir kjøretøyene bruksforbud. Når
stæsjet og utstyret er fjernet, kan sjåførene kjøre videre.
Stæsjet blir ikke beslaglagt. Sjåførene får ta det med
seg. Dermed kan de stoppe rundt neste sving og sette alt tilbake.
Nettopp det gjør mange av dem.
POLSK LASTEBIL: Lastebilen sett fra utsiden, før sjåføren fikk pålegg om å fjerne alt sammen.Foto: STATENS VEGVESEN
– Mange tunge kjøretøy stoppes igjen og igjen for dette, har
kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen uttalt
til Motor.
Ingen av sjåførene som kjørte kjøretøyene det er bilder
av i disse artiklene, fikk bot. Men sjåførene risikerer anmeldelse, hvis de tas
gjentatte ganger, eller det er svært grove overtramp.
Lastebileierforbundet skulle ønske det ble mer
bøtelegging.
– Ja, det må vurderes, sier Knut Gravråk, administrerende
direktør i Norges Lastebileier-forbund.