TILDEKKET: Slik så det ut fra førerplassen i den polske lastebilen som ble stoppet på Svinesund tidligere i vår.

Lastebilsjef reagerer:

– Denne pynten er håpløs

Lastebileierforbundet reagerer kraftig på yrkessjåfører som dekker frontruta med pynt og stæsj. De ber Vegvesenet gi flere gebyrer.

Publisert Sist oppdatert

– Det må definitivt vurderes om Vegvesenet bør gis hjemmel til å gebyrlegge på stedet i så grove tilfeller som noen av disse eksemplene viser, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund.

Motor har skrevet om yrkessjåfører som blir tatt i kontrollene til Statens vegvesen, med frontrutene dekket av krims-krams og andre ting som det ikke er lov å ha i frontruta. Både vegvesenets kontrollører og NAFs trafikksikkerhetsekspert er sjokkert over yrkessjåførenes praksis.

Det er også lastebileierforbundet.

– Grovt

– Flere av eksemplene det er tatt bilder av, er grove. Lastebiler har i utgangspunktet mange blindsoner rundt kjøretøyet. Dette er en utfordring lastebilprodusentene jobber kontinuerlig med å minimere, for å bedre trafikksikkerheten. Da er det helt håpløst når sjåførene nuller ut dette arbeidet ved å gjøre blindsonene enda større, sier Knut Gravråk i lastebileierforbundet.

LASTEBILSJEF: Knut Gravråk.

– Hvor farlig er dette?

– Større blindsoner øker naturligvis risikoen for at man ikke greier å se hva som skjer rundt bilen. I ytterste konsekvens kan dette bli en medvirkende årsak til en dødsulykke.

– Hva tror dere er årsaken til at man pynter slik?

– Mange har nok lyst til å sette et personlig preg på lastebilen man kjører. Men det finnes mange måter å gjøre det på uten at det fører til ekstra blindsoner.

Han har bare ett budskap til sjåfører som gjør slikt: 

– Slutt med det!

Ber om bøter

Vegvesenets kontrollører gir kjøretøyene bruksforbud. Når stæsjet og utstyret er fjernet, kan sjåførene kjøre videre.

Stæsjet blir ikke beslaglagt. Sjåførene får ta det med seg. Dermed kan de stoppe rundt neste sving og sette alt tilbake.

Nettopp det gjør mange av dem.

POLSK LASTEBIL: Lastebilen sett fra utsiden, før sjåføren fikk pålegg om å fjerne alt sammen.

– Mange tunge kjøretøy stoppes igjen og igjen for dette, har kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen uttalt til Motor.

Ingen av sjåførene som kjørte kjøretøyene det er bilder av i disse artiklene, fikk bot. Men sjåførene risikerer anmeldelse, hvis de tas gjentatte ganger, eller det er svært grove overtramp.

Lastebileierforbundet skulle ønske det ble mer bøtelegging.

– Ja, det må vurderes, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund.