TYNGRE FORHOLD: Rekkevidden her er ikke den samme som i 23 grader og pent vær.

Forbrukerrådet:

Krever bedre informasjon om vinter­rekkevidde

Mener at forhandlerne i det minste må informere om den generelle reduksjonen i rekkevidde når det blir kaldt.

Publisert

– Det annonseres med lekre bilder av elbiler på snø og en offisiell rekkevidde på 500 kilometer. Det er bare en del av sannheten, når den reelle rekkevidden i kalde temperaturer gjerne reduseres med en fjerdedel, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

– Enten man kjøper brukt eller ny elbil, er bil noe av det dyreste man kjøper i dag, etter hus og hytte. I det minste må det gå tydelig frem av markedsføringen at bilene får kortere rekkevidde på vinteren, sier Iversen.

ØNSKER ENDRING: Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han mener at elbilmarkedet er overmodent for standardisering.

– Men her tar det tid i EU. I dag er det ikke tillatt å selge dopapir med «opptil 100 meter på rullen», mens det er lov å selge biler til over en halv million kroner med «opptil 500 km rekkevidde», sier han.

Noen gjør det riktig

– Inntil EU blir ferdig med en standard for å måle vinterrekkevidde, bør myndighetene må sette krav om at markedsføringen i det minste må inkludere informasjon om reduksjonen i rekkevidde i kulden, sier forbrukerjuristen.

Iversen understreker at enkelte merker gjør det mulig å finne ut noe om vinterrekkevidde og ber resten av bransjen ta lærdom av dem.

– For eksempel vil rekkeviddekalkulatorer som inkluderer minusgrader gi forbrukerne et mer realistisk inntrykk av hvordan rekkevidden vil slå når gradestokken kryper under null, sier Iversen.

Skeptiske og skuffede

NAF gjør felles sak med Forbrukerrådet i denne pressemeldingen og slutter seg til kravene.

I NAFs Elbilmonitor fra januar i år svarer én av fem at de ikke vil kjøpe elbil på grunn av usikkerhet rundt elbilens rekkevidde vinterstid.

– Bedre og lettere tilgjengelig informasjon vil gjøre flere trygge på å gå over til elbil, mener Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

– Tapet av vinterrekkevidde varierer stort, fra mellom fire til over 30 prosent. Med bedre informasjon fra forhandler vil færre få seg en ubehagelig overraskelse, sier hun.

Hele 45 prosent av de som faktisk eier en elbil, er skuffet over rekkevidden vinterstid.

– Det er et altfor høyt tall, og vi mener at dette tallet skyldes at forhandlerne ikke informerer godt nok om bilens vinterrekkevidde, sier Handagard.