FIN BIL? Sigmund Markussen har ikke brukt bilen siden i fjor høst. Bak den fine lakken skjuler det seg mye rust.

Verksted fant 26 mangler på «feilfri» Q7:

– Jeg ble veldig forskrekket. Jeg har blitt rundlurt!

Da Sigmund Markussen skulle en tur med sin nye bruktbil, en nylakkert Audi Q7, falt håndtaket av da han åpnet bildøra. Et lokalt verksted kalte bilen «et av de peneste bilvrakene de har sett».

Publisert Sist oppdatert

Den ser så fin og velholdt ut, den da 13 år gamle Audi Q7 som Sigmund Markussen (71) kjøpte av bruktbilforhandleren Groruddalen Bilsenter i fjor vår.

– Det sa den daglige lederen der også. Han sa det var en feilfri, flott bil som kun hadde hatt én eier, forteller Markussen.

Men etter kort tid merket Skiens-mannen at det var noe galt med girkassen, og at det kom eksos inn i kupeen. Dessuten, bak den fine lakken skjulte det seg rust.

Mye rust.

– En dag skulle jeg en tur til byen. Da jeg åpnet førerdøra falt håndtaket plutselig av, sier han.

RUST: Bilder tatt med spesialkamera viser rust på de allerede tynne dørene rundt festet for dørhåndtaket.

– Pent bilvrak

Han fikk hjelp av merkeforhandleren Gumpens Auto Grenland.

– De sa til meg at bilen min er et av de peneste bilvrakene de har sett. Den er så flott lakkert, men så er det rust bak lakken, sier Markussen.

Ifølge en rapport fra merkeverkstedet er metallplatene på dørene slipt ned så mye at det er vanskelig å få dørhåndtakene til å sitte fast. Metallplatene er rett og slett for tynne. Derfor falt dørhåndtaket av kort tid etter at Markussen overtok bilen.

Bilder tatt med spesialkamera viser også mangelfull etterbehandling, med påfølgende ny rust på dørene.

– For at håndtakene skal kunne festes på foreskreven måte må dørene byttes ut, heter det i rapporten fra merkeverkstedet.

Hvis ikke vil dørhåndtakene igjen falle av.

– Platene på dørene er så tynne at man kan trykke fingeren gjennom dem, sier Markussen.

Dyr utbedring

En utskrift fra motorvognregisteret viser at bruktbilforhandleren i Oslo eide Audien i ett år før den ble solgt til en kunde som eide den i kun fire dager før denne fikk hevet kjøpet.

Like etter solgte bruktbilforhandleren den til Markussen. Han fant bilen annonsert på Finn.

Merkeforhandleren konkluderer med at det de mener er mangelfulle lakkarbeider er utført i løpet av det siste året, mens bruktbilforhandleren har eid bilen.

Merkeverkstedet har også dokumentert et 20-talls andre feil og mangler.

Det merkeforhandleren mener er påkrevde karosserireparasjoner vil koste rundt 140.000 kroner, mens feilsøk og utbedring av en del – men ikke alle – øvrige feil og mangler vil koste over 70.000 kroner.

Utbedringskostnadene vil dermed være minst omtrent like høye som det Markussen betalte for bilen. Han betalte 230.000 kroner.

– Alminnelig slitasje

Sigmund Markussen ønsker å heve kjøpet, mens bruktbilforhandleren Groruddalen Bilsenter avslår kravet.

Motor har stilt flere spørsmål til bruktbilforhandleren. De ønsker ikke å svare på spørsmålene før saken er ferdigbehandlet i Forbrukertilsynet, eventuelt Forbrukerklageutvalget, skriver deres advokat, Johan Haga, i et svar til Motor.

Men i brev fra den samme Haga, som Motor har fått tilgang til, vises det til en utført NAF-test hvor det ikke dokumenteres kjøpsrettslige mangler.

– Groruddalen Bilsenter har ikke utbedret på innsiden av dørene eller på dørhåndtakene, skriver advokaten, som også påpeker at bilen hadde gått 225.000 kilometer da den ble kjøpt, og at den nå er 14 år gammel.

– De påpekte feilene kan i all hovedsak karakteriseres som alminnelig slitasje, sett opp mot alder og kilometerstand. Prisoverslagene vil dessuten gi bilen tilnærmet nybilstandard, skriver advokaten, som har lang og bred erfaring fra bilbransjen.

Han hevder hevingen som ble gjort før Markussen kjøpte bilen ble gjort av «ren velvilje» fra bruktbilforhandlerens side.

INGEN SYNLIG RUST: – Det er veldig vanskelig å se rust når dørene er blanke og nylakkerte, sier Sigmund Markussen.

Brukes ikke

Markussen har nå klaget bruktbilforhandleren inn for Forbrukertilsynet, som fra siste årsskifte har overtatt behandlingen av konflikter mellom næringsdrivende og forbrukere fra Forbrukerrådet.

– Jeg har hatt biler hele livet siden jeg var tenåring. Men jeg har aldri vært borti lignende. Jeg har blitt rundlurt, sier pensjonisten – som byttet inn en nyere BMW X1 for å kunne få en større bil med syv seter.

– Planen var å ha god plass til barn og barnebarn.

Men det ble med planen. Siden oktober i fjor har han på grunn av feilene og manglene latt bilen stå parkert.

– Så du ikke noe rust da du kjøpte bilen?

– Nei. Det er jo veldig vanskelig å se rust når dørene er blanke og nylakkerte. Jeg ble veldig forskrekket over alt merkeverkstedet fant.

Nå håper han å få hevet kjøpet.