Taycan var Porsches første elbil da den ble lansert i 2019 og selskapet har siden den gang levert nær 150.000 eksemplarer.
Snaut 5200 av disse går på norske skilter, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Nå kommer Porsche med en større oppgradering av modellen.
- Modellinjen har nådd nye høyder når det gjelder ytelse, med eksepsjonell kjøredynamikk og kjøreglede. På samme tid har vi klart å øke effektivitet, rekkevidde betydelig, brukervennlighet og komfort betraktelig, Kevin Giek, sjefen for Taycan-linjen hos Porsche, i en pressemelding.
Det har resultert i økt rekkevidde, som nå er på inntil 678 kilometer, mot maks 508 kilometer i utgående utgave.
Dette er oppnådd gjennom en rekke tiltak: Større batterikapasitet, mer effektiv drivlinje, bedre energigjenvinning og en generell optimering av modellen som innebærer lavere vekt, mindre rullemotstand og aerodynamikk. Eksempelvis har Taycan Turbo gått ned 15 kilo i vekt.
Batterikapasiteten er økt til 105 kWt, 97 kWt netto, forrige utgave hadde inntil 84 kWt netto.
Taycan hadde fra før av en av de høyeste ladefartene, med 270 kilowatt, den har blitt ytterligere forbedret til 320 kilowatt. Ut fra grafene skal den også klare å holde høy fart lengre i økta. 10 til 80 prosent lading skal ta 18 minutter, forrige utgave brukte 21 og et halvt minutt.
Porsche sier at høy ladefart skal være tilgjengelig tidlig i ladeøkta og i lave temperaturer.
Motoren på bakakslingen er ny, og er både lettere og mindre i størrelse, samtidig er den sterkere. Med 95 hestekrefter og 40 newtonmeter mer. Maks effekt for Turbo S-modellen nå, med «overboost», er 952 hestekrefter.
Det betyr at Turbo S har skavet av 0,6 sekunder på null til hundre-tiden, som skal gå unna på 2,4 sekunder.
Oppdateringene gjelder for alle Taycan-variantene, Taycan sportssedan, Taycan Cross Turismo og Taycan Sport Turismo.
Alle utgaver kommer med justerbare luftdempere, som ekstrautstyr på utgavene med firehjulstrekk er «Porsche Active Ride» tilgjengelig. Porsche sier systemet skal gi «en enestående kombinasjon av kjørekomfort og -dynamikk».
Annonse
Ny front
Utvendig har fronten fått nye vinger og nye frontlykter, som skal gi bilen et enda bredere og flatere uttrykk.
Innvendig har den fått blant annet styring av stemningslys på rattet, og ikke minst en «push-to-pass» knapp som byr på maks effekt i 10 sekunder.
Funksjonaliteten på skjermene skal ha blitt bedre, blant annet med en «dypere integrering» av Apple Car Play, i tillegg kan passasjeren strømme mens man kjører.
Den oppgraderte Taycan skal være i norske butikker før sommeren. Prisen ser ut til å ha gått opp med rundt 150.000 kroner sammenlignet med dagens modell, og det inkluderer riktignok mer omfattende standardutstyr enn tidligere.
I tillegg til aktivt understell er følgende standardutstyr:
Omgivelseslys, parkeringsassistent med ryggekamera, elektrisk innfellbare speil med lys, varme i setene foran, varmepumpe med kjølesystem, ladeplater og ladeporter foran, kjøremodusbryter og «Power Steering Plus».