DYRT: Denne bilen mangler det mange nordmenn bare må ha. Men da blir det fryktelig dyrt.

Prissjokk på hengerfeste:

Rådyrt å ettermontere hengerfeste på dette merket

9720 kroner koster krok på en ny Audi e-tron. På en nesten ny Audi e-tron koster det – hold deg fast – 30.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Monica Hansen i Bergen fikk prissjokk da hun åpnet eposten fra bilselgeren hun forhandlet bilkjøp med.

– Jeg trodde først ikke på at prisen var riktig, sier hun.

Monica ville gjerne kjøpe en lekker Audi e-tron 2020-modell som bare har gått knappe 4000 kilometer. Det var bare ett problem: Bilen har ikke hengerfeste, og det vil hun ha.

– Men er krok et must? spurte bilselgeren henne.

Bekreftet prisen

Det er lett å forstå bilselgerens kanskje noe uvanlige spørsmål, når man vet hva han skal ha for å få det montert. For det er ikke akkurat billig å få ettermontert krok på Norges mest populære nybil hos Møller Bil på Kokstad i Bergen.

Vi siterer bilselgeren selv, slik han formulerte seg i en epost til Monica:

«Dette er ikke noe fryktelig rimelig gilde. Det kommer på 29.990 kroner.»

Monica Hansen trodde ikke på prisen. Hun ringte Møller på Minde, som til hennes overraskelse bekreftet den høye prisen, forteller hun.

Store forskjeller

30.000 kroner er tre ganger så mye som hengerfeste koster på ny bil. Motor har tidligere fortalt at tilhengerfeste på Audi e-tron koster 9720 kroner.

I tillegg kan det påløpe 2470 kroner dersom bilen ikke er forberedt for hengerfeste.

Det er enorme prisforskjeller på krok til 20 av de mest populære bilmodellene. På Tesla Model X er tilhengerfeste inkludert, på Toyota Rav 4 – som av Motor er kåret til årets beste bilkjøp – koster krok 22.000 kroner.

Det er likevel langt unna prisen for ettermontering på Audi e-tron, som altså er 29.990 kroner.

UNDER 10.000: Kjøper du ny Audi e-tron er prisen på tilhengerfeste på 9.720 kroner, pluss eventuell forberedelse til 2.470 kroner.

Fraråder bilen

Motor har spurt bruktbilsjef Christian Lillebergen ved Møller Bil på Kokstad om hvorfor det koster så mye. Han ønsker ikke å svare på Motors spørsmål, og henviser i stedet til Møllers kommunikasjonsavdeling.

Like etter at Motor sendte ham epost, fikk Monica epost fra bruktbilselgeren hun har hatt kontakt med.

«30.000 kroner er dessverre en god del dyrere enn forventet. Stort sett ligger prisene for ettermontering på rundt 20.000 kroner», skriver selgeren – før han skriver det Monica allerede har tenkt.

«For dere kan det kanskje være fornuftig å se etter en bil med krok?» spør selgeren.

Bilselgeren forklarer også at man ikke kan sammenligne hengerfeste-montering på ny og brukt bil.

– På ny monterer man mens bilen settes sammen. På brukt går mesteparten av prisen til arbeidstimer med programmering.

– Betydelig antall

Kommunikasjonssjef Morten Moum i Møller skriver i en epost til Motor at ettermontering alltid har en høyere kostnad, både fordi utstyret er gunstigere priset ved bestilling av ny bil, og fordi ettermontering krever «et betydelig antall arbeidstimer».

Han påpeker også at nybilmontering er priset uten moms.

Monica Hansen har forgjeves forsøkt å prute på den høye prisen.

– Men de vil ikke gi meg lavere pris. Det er dårlig, vi vil jo gjerne kjøpe denne bilen dersom vi hadde fått tilhengerfeste til en rimeligere pris.

Hun har sjekket med et uavhengig verksted. De monterer på samme bil for 13.000 kroner.

Morten Moum i Møller mener bilkundene er bedre sikret ved montering hos merkeforhandler.

– Ved å ettermontere hengerfeste hos våre forhandlere, får man også garantien som om det skulle vært fabrikkmontert. Følgelig vil det ved enhver oppdatering sørges for at hengerfestet og bilen er kompatible, påpeker Moum.

10.000 akseptabelt

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF har tidligere reagert på prisen mange tar for å montere hengerfeste.

– Noen ser rett og slett at de kan legge på litt på hengerfester. Krok er jo en metallkladd som ser ganske lik ut, uavhengig av bil, har han uttalt til Motor. Han mener inntil 10.000 kroner for hengerfeste er en akseptabel pris.