TRE TING Å HUSKE PÅ: Hva slags løsning skal du velge for hengerfeste?

Prute, fast kule eller uoriginalt:

Billigere tilhenger-feste på 1, 2, 3

Det er mange veier til rimeligere tilhengerfeste. Du kan nøye deg med fast kule, kjøpe uoriginalt, eller prute med forhandleren.

Publisert

Originalt tilhengerfeste, som i de fleste tilfeller er avtagbart, koster rundt 10.000 kroner på de mest populære bilmodellene.

På noen modeller kryper prisen opp mot 20.000 kroner. Og aller dyrest blant de 20 mest populære bilene i markedet akkurat nå er Toyota RAV4, hvor hengerfeste koster 22.227 kroner.

Den populære ladbare hybrid-SUVen blir en stor suksess i Norge. Det viser blant annet de ferskeste registreringstallene. Kundene strømmer til.

Men tilhengerfestet koster altså flesk.

Det er imidlertid fint mulig å få hengerfestet billigere:

1)

Fast kule, som altså ikke kan vippes innunder eller tas vekk, koster ofte litt mindre. For Toyota RAV4 er prisforskjellen vi har fått oppgitt på hele 5-10.000 kroner, avhengig av forhandler.

Mitsubishi Outlander er en annen modell hvor hengerfeste koster mye penger – opp mot 18.000 kroner. Men fast kule koster 3-4000 kroner mindre enn avtagbart feste.

Noen ganger er forskjellen liten. På Nissans elbil e-NV200 skiller det bare 350 kroner på fast og avtagbar kule.

2)

Flere av ikke-merkeverkstedene tilbyr å montere uoriginale hengerfester. Det kan du spare penger på, men det er ikke sikkert.

– Det er store forskjeller mellom merkene og modellene. Dessuten er det lokale forskjeller hvor blant annet timepris vil variere litt, sier daglig leder Tore Stensbøl i Meca, som har over 300 verksteder over hele landet.

Meca anslår deres gjennomsnittspris på tilhengerfeste med fast kule til ca. 8500-10.200 kroner, mens avtagbart koster i størrelsesorden 9200-12.500 kroner. Prisene er inkludert montering. Meca bruker stort sett 3,5-4 timer på montering.

Stensbøl mener uoriginale tilhengerfester er trygt å montere.

– Dette skal ikke være noe risiko. I de fleste bilene er det universalfester som brukes. Vi har flinke og skolerte medarbeidere som gjør denne jobben like godt som andre verksteder.

Han støttes av bilekspert Audun Bergerud i NAF.

– Man må ikke kjøpe originalt tilhengerfeste hos merkeforhandler. Det er ikke noe som tilsier at uoriginale fester er det problem, sier Bergerud.

Men han understreker:

– Dersom du skulle få problemer med elektronikken eller andre ting, må du reklamere.

3)

Ekstrautstyr som tilhengerfeste er i høyeste grad prutbart. Hvor mye du greier å prute ned prisen avhenger både av hvor populær bilmodellen er, hvor mange biler forhandleren trenger å få ut, og dine pruteegenskaper.

Noen ganger får du lavere priser nærmest kastet etter deg. Da vi sjekket pris på hengerfeste til Toyota RAV4, sa en bilselger uoppfordret at man kan få 10-15 prosent i rabatt.

Ofte får man mye mer enn det.

Audun Bergerud i NAF mener noen bilselgere tjener godt på hengerfeste.

– Noen ser de kan legge på litt på hengerfester, mens andre ikke tar så mye.

– Hva synes du om prisforskjellene?

– De er store. Det er jo ikke så stor forskjell på produktkostnaden. Hengerfeste er en metallkladd som ser ganske lik ut uavhengig av bil.

Bergerud synes rundt 10.000 for hengerfeste er en akseptabel pris.

– 20.000 kroner er mye.

Til sist:

Ikke glem at på en god del biler koster ikke hengerfeste noe ekstra. På noen modeller er tilhengerfeste inkludert:

Tesla har det på alle sine Model X, og Volkswagen har det på førsteutgaven av ID.4. På BMW X1, Mercedes EQC og Audi e-tron er hengerfeste inkludert på populære kampanjemodeller, men ikke på de andre versjonene.