ENDELIG OFFISIELL: De er registrert i Tyskland, men kommer ikke i salg der. ID.6 Crozz og ID.6 X skal forbeholdes Kina.

Avduket på bilmessen i Shanghai:

VWs nye el-SUV-er kommer ikke hit

Volkswagen lanserer to varianter av ID.6, basert på samme MEB-plattform ID.3 og ID.4. Men bilene kommer ikke hit. «Ikke disse to variantene», skriver VW.

Publisert

Volkswagen-merket kjører på for fullt i Kina med sin elbil-offensiv i regional tilpasning.

Med lanseringen av de to ID.6-utgavene i Kina vil Volkswagen dra nytte av mulighetene storskalaproduksjon av elbiler basert på MEB-plattformen gir i et enormt marked som det kinesiske.

For å favne geografisk som bredt som mulig i målgruppen for syv-seters familie-SUV-er satser de på disse to lett differensierte variantene.

Dobbelt opp - som ID.4

De følger med det oppskriften de allerede har brukt for ID.4 i Kina. Denne produseres også i de to variantene Crozz og X.

ID.6 Crozz blir (som den tilsvarende ID.4) produsert i samarbeid med den lokale partneren First Automobile Works (FAW) nord i Kina, mens ID.6 X er det partneren SAIC Volkswagen i Shanghai som står for, syd i landet.

Volkswagen kaller ID.6 multi-variabel. Det er altså i praksis en flerbruksbil i SUV-format og med sine 488 centimeter i lengden er den omtrent på størrelse med en Audi e-tron, men har betydelig bedre plassutnyttelse enn denne.

Får 306 hester

Den utstyres med batteripakkene vi kjenner fra før: 58 og 77 kWt netto kapasitet. Rekkevidden oppgis som vanlig i Kina etter NEDC-normen, mer optimistisk enn vår WLTP. Det gir henholdsvis 436 og 588 km rekkevidde.

Også versjonen med firehjulsdrift presenteres i Shanghai. Den får betydelig mer motoreffekt, 306 hk, noe som skal gjøre den i stand til å ta sprinten 0-100 km/t på 6,6 sekunder. Toppfarten holdes imidlertid på moderate 160 km/t.

Aldri si aldri ...

Er det så ikke noe håp for potensielle norske kunder?

VW sier ikke rett ut at 7-seters-SUV-en aldri skal selges utenfor Kina men skriver i sin presseinformasjon at disse to variantene er forbeholdt Kina.

Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge, har sagt «denne modellen» kun gjelder Kina, mens en talsmann for Volkswagen nylig sa til Automotive News at det ikke foreligger noen «nåværende» planer om å selge bilen i Europa.