
Ny Opel Grandland ladehybrid:
Endelig får denne SUV-en interiøret den fortjener
«Innvendig er det utdaterte former og mye hard plast», skrev vi i testen av Opel Grandland – og trakk noen poeng. Neste gang får den flere.
Opels største SUV kommer nå i en versjon langt over det man vanligvis kaller facelift.
Karosseriet er riktig nok det samme som før, men både fronten og – ikke minst – interiøret er splitter nytt.
Det siste er trolig det viktigste.
Les mer om ladehybrider:
-
Prøvekjørt: Opel Astra
Med denne er Opel plutselig først i feltet
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny Mercedes GLC:
Sprenger «drømmegrensen» for ladehybrider
-
Prøvekjørt: Mazda CX-60
Denne skal slå knockout på bestselgeren
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Prøvekjørt: Peugeot 308
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
NB! KORRIGERT
Regnet ut at Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en el-Mustang
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Brannfare:
Volkswagen tilbakekaller over 100.000 biler
-
Prøvekjørt: Oppgradert V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Mazda CX-60 er på vei:
Vil få nordmenn på kroken med real hengervekt
Dagens Grandland (som du kan lese test av her) har et instrumentpanel som minner mer om tiden da det var så høyt under taket i en Opel at man kunne kjøre med hatten på, enn en modell som skal henge med i den digitale tiden.

Fysiske knapper
Men som du ser på bildet: Det er store endringer rent designmessig. Erfaringen vår fra prøvekjøringen av Mokka e med tilsvarende instrumentpanel, er at dette også fungerer bra i praksis.
Det kalles Pure Panel, og har en bra miks av fysiske knapper til primærfunksjonene og ellers digitale løsninger.
Opel har tradisjonelt vært ledende på lysteknologi. På Grandland sitter det 84 LED-elementer i hvert frontlys, som finjusteres ut fra hastighet og kjøreforhold. Slik kan teknologien maskere bort objekter som møtende eller innhentede biler, men samtidig lyse opp omgivelsene.

- Grandland vil fortsette å bygge Opels merkevare gjennom design og teknologi. For Norge vil selvsagt hybridversjonen med 300 hestekrefter og firehjulsdrift være den viktigste versjonen, sier Reidar HolteSdahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
De første bilene er på plass i begynnelsen av fjerde kvartal.