
LEVC lanserer el-camper med rekkeviddeforlenger:
London-taxien blir campingbil
Det er ikke bare i Norge det blir stadig mer populært å reise med medbragt feriebolig og campingbilen. Nå kommer London-taxien som campingbil.
Dette er det hittil mest konkrete tilbudet i markedet for elektrifisert camping på hjul. Vi har tidligere omtalt Nissans Winter Camper-konsept basert på helelektriske e-NV200 og Cybercampr-konverteringen av en Tesla som ikke er på markedet ennå.
Her er det imidlertid Volvos kinesisk/britiske søstermerke LEVC som kommer dem i forkjøpet med en markedsklar elektrisk såkalt «camper-van». Den kommer på veien før slutten av året.
Har du fått med deg disse sakene?
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
Bobil-tall stemte ikke:
Feilinformerte om vekt – tapte sak tre år etter salget
-
Registerreimen røk:
Gikk til rettssak, manglet gode bevis
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Selger er ansvarlig for å gi riktig info:
Feil bobil-årsmodell kostet 15.000 kr
-
Åse Irene tapte stor sum:
Bobilen på tre tonn skulle ha 110 hester – hadde bare 84
-
Manglet dokumentasjon:
Solgte bobil med fukt og gikk på en smell
-
Ekspertene svarer:
Er det lov å sette opp skilt som forbyr bobil- og campingvogn-parkering?
-
Bobilferie i Norge:
Veibok-redaktøren deler sine beste tips for bobil-turen
-
Pass på vekta på ferien:
I fjor måtte mange bobilreisende ta beina fatt
Utgangspunkt: Taxi
LEVC e-Camper er basert på modellen VN5. Det er varebilversjonen av TX, den elektriske London-drosjen selskapet har hatt på markedet siden 2017.
Da var det kommet krav om at enhver ny bil som skulle få drosjelisens i London måtte kunne kjøre utslippsfritt. Som enhver London-besøkende vet, var ikke akkurat dieselrøyken fra de gamle black cabs det reneste man kunne puste inn.


Fire sengeplasser
Geelys datterselskap London EV-company (LEVC) fikk kontrakten med sin TX, som er den e-camper er basert på.
Den romslige, forlengede van-versjonen får en layout som gir plass til fire sengeplasser - altså til en liten familie på ferietur.
Den har også et elektrisk minikjøkken og et foldbart bord. Første seterad kan snus 180 grader, slik at kabinen blir til et oppholds/soverom. Benken i bakkant kan foldes ned til to sengeplasser, mens pop-up-taket huser ytterligere to.
En skyvedør på den ene siden skal gi enkel tilgang til rommet der inne.
Nesten 10 mil elektrisk
Bilen er elektrisk drevet, men har en bensinmotor på 1,5 liter som lader batteriet når strømmen i batteripakken er brukt opp . Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 98 km og total rekkevidde før bilen må lades og tanken fylles, er 489 km.
Det er mulig allerede nå å sette seg på interesselisten eller bestille. Prisen er i underkant av 750.000 kroner, uten moms, og e-camper vil leveres til de første kundene i Storbritannia i fjerde kvartal.

Her er Motors biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler