gul bil i sving i fjellterreng
TREND 1: Mer enn 2000 nordmenn har kjøpt Opels nye elbil Ampera-e – uten å ha sett eller testet den. Lang rekkevidde lokker.
grå bil på sandstrand
TREND 2: Nissan kan by på noe så sjelden som en kul småbil, med sin Micra som kommer på markedet i sommer.
KOMMENTAR

Hvilken bil er det lurt å kjøpe nå?

Har potensielle bilkjøpere noen gang vært i større villrede om hva slags bil de skal velge? Med vinterens dieselforbud i Oslo ble valget enda vanskeligere for mange. Mitt beste råd? Kjøp hvilken bil du vil, så lenge den er grønn.

Del denne artikkelen

Da Henry Ford tok i bruk samlebåndet og produksjonen av T-Forden virkelig fikk fart på seg, var det bare én type svart lakk som tørket fort nok. Derfor ble alle bilene lakkert svart.

Snart ble det et kjent uttrykk: «Du kan velge hvilken farge du vil, bare den er svart».

I dag er det ikke tempoet på samlebåndet, men farten på den teknologiske utviklingen som legger føringene for valget.

Når mange nå spør seg hvilken bil de skal velge de neste årene, er fargevalget i overført betydning grønn. Grønne, miljøvennlige biler vil ikke gå av moten igjen.

Les også: Her er årets plug-in-nyheter

Norske bilkjøpere har alltid gått i flokk:

  • I mange år var stasjonsvogn det mest populære valget. Praktisk og bra, men nå er de på vei nedover i kjøpsstatistikken.
  • Til og med de praktiske flerbruksbilene var populære en kort periode. Men snart ble de tydeligvis for praktiske og kjedelige.
  • I 2011 hadde rundt 75 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge dieselmotor. Lavt forbruk og CO2-utslipp ble heiet fram av politikerne. Så oppdaget de samme politikerne NOx og partikkelutslippene og begynte å snakke om forbud i byene. Dermed er diesel-salget i fritt fall. I fjor var diesel-andelen bare 40 prosent og den synker videre, selv om dette kan være det beste drivverket for mange på landsbygda der NOx og partikler ikke er noe problem.

Nå er det elektriske tider.

Norge er blitt verdensledende på biler til å plugge i veggen. Hvem kunne tro at et iskaldt land med skyhøye avgifter, langt mot nord, skulle bli et foregangsland for elektriske biler?

Les også: Disse elbilene har lengst rekkevidde

Men med avgiftskutt, bompengefritak og gratis parkering viste politikerne vei. Nå ser hele verden til Norge. Overgangen til ladbare biler har skjedd lynraskt.

I 2012 var bare sju prosent av de nye bilene elektriske, hybrider eller ladbare hybrider. I fjor var andelen 40,2 prosent. Og den kommer til å øke videre.

Så er det store spørsmålet: Må jeg absolutt følge trenden?

Det må du selvfølgelig ikke, men biler det selges mye av holder seg ofte best i verdi. Og verditapet er den aller største utgiftsposten i bilregnskapet ditt.

 grafisk oversikt over utviklingen av drivstoffteknologiKLAR TREND: Over 40 prosent av de nye personbilene i 2016 var elektriske, hybrider eller ladbare hybrider. Kilde Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men i tillegg til en generell anbefaling, kan det være verdt å studere de tre sentrale biltrendene i Norge anno 2017:

1) Elektrisk er blitt allemannseie

I fjor ble det solgt 24.000 nye elektriske personbiler i Norge. Fra å være en bil for de spesielt interesserte for fem-seks år siden, er elbilen blitt allemannseie. Folk har oppdaget at disse bilene er brukbare til det meste, rimelige å kjøpe og eie, og ikke minst lettkjørte og komfortable – så lenge du venner deg til å putte støpslet i kontakten med jevne mellomrom. Salget av elbiler kommer til å bli enda høyere i år. Årsaken er at nye biler med lang rekkevidde kommer på markedet. BMW i3 og Renault Zoe er allerede i salg. Til våren kommer e-Golf med 300 kilometers rekkevidde og i april er Opel Ampera-e på veien. Den kan kjøre mellom 400 og 500 kilometer på én lading. Hvor mange nordmenn som har kjøpt Ampera-e usett og uprøvd, ønsker ikke Opel å fortelle. Det er i hvert fall 2.000 – trolig enda flere – og en del av dem må vente til 2018 før de får bilen sin. Slik er de også med den nye folkebilen til Tesla, Model 3. Flere tusen norske kjøpere venter på bilen, som ikke kommer før om et års tid.

2) SUV-er erstatter stasjonsvognene

SUV-ene (Sports Utility Vehicle) er en annen viktig trend i det norske bilmarkedet. De tar over en stadig større del av det salget som stasjonsvognene tradisjonelt hadde i Norge. I utgangspunktet var dette biler med firehjulstrekk, men mange av SUV-ene som selges i Norge har bare tohjulstrekk. Dermed blir de ganske rimelige. I tillegg er de høyere enn en vanlig bil, noe som betyr at du sitter høyere og har bedre oversikt over det som skjer rundt deg i trafikken. Bakkeklaringen er også høyere, noe som er en fordel på dårlige hytteveier eller på ubrøytet vintervei. Markedsandelen for SUV-er i fjor var 32,3 prosent. I år blir den enda høyere, med store nyheter som Toyota C-HR, Skoda Kodiaq, Audi Q2, VW T-Rock og Volvo XC40 på veien mot slutten av året.

3) Småbilene blir kule

Småbiler har aldri vært spesielt populære i Norge. Årsaken er at vi stort sett har hatt én bil i familien og de små har ikke klart å oppfylle behovet for plass. Dessuten har de vært ganske kjedelige. I år kommer det flere spennende småbiler på markedet. Ikke bare får de et spennende utseende, de har utstyr som storbiler og har vokst. De framstår dermed som gunstige kjøp. Nissan Micra, som kommer i norske butikker før sommeren, er kanskje det beste eksemplet på dette. I tillegg kommer helt nye utgaver av Citroen C3 Picasso og Ford Fiesta med flere.

Rune Korsvoll er journalist og bilekspert i Motor.