Tesla Model S har lengst rekkevidde
LANGT OG DYRT: Tesla Model S P100 har den lengste rekkevidden av elbilene i Norge med over 600 kilometer. Men prisen er godt over en million. Foto: Rune Korsvoll
Renault Zoe elbil med rekkevidde på 400 kilometer
LANGT OG BILLIG: Renault Zoe med rekkevidde på 400 kilometer er på plass i Norge. Prisen starter rundt 230.000 kroner. Foto: Renault
TESLA PÅ TOPP

Dette er de 10 elbilene med lengst rekkevidde

Rekkeviddeangsten er elbilens største fiende. Tesla har vært den eneste elektriske bilen med prestasjoner i nærheten av en tradisjonell bil. Nå kommer flere: Renault Zoe skal klare 400 kilometer og i april kommer Opel Ampera-e med 500 kilometer rekkevidde.

Del denne artikkelen

Fortsatt er Tesla på topp med en rekkevidde på over 600 kilometer på sin største Modell S med 100 kWh batteri. Dette er en bil for spesielt interesserte – gitt en pris godt over en million kroner til tross for null avgifter og moms.

Det nye nå er at rimelige elbiler for folk flest kommer med lang rekkevidde.

Renault Zoe som kom i butikken for et par uker siden. Den har et nytt, effektivt batteri, koster fra 230.000 kroner og skal klare 400 kilometer på en lading.

I mai får de første norske kundene sin Opel Ampera-e med en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Den kommer bare i Premium-utgave med en pris på 290.000 kroner.

BMW i3 kom med lengre rekkevidde i fjor høst og VW e-Golf kommer i april.

Les også: Motor med første prøvekjøring av Opel Ampera-e

Interessen for disse bilene er svært stor.

Opel vil ikke si hvor mange nordmenn som har kjøpt Ampera-e usett og uprøvd, men det er flere tusen. Dette er de første kundene i Europa som får bilen. Sverige og Danmark får ikke biler før i 2018.

VW solgte 408 eksemplarer av nye e-Golf på en dag da salget ble åpnet før jul. VW-sjef Ulf Tore Hekneby regner med å selge rundt 5000 av denne bilen i løpet av 2017.

Les også: Dette er neste generasjon elbiler med lang rekkevidde

Rekkevidden som oppgis på disse bilene er målt etter den såkalte NEDC-syklusen – en relativt snill syklus sett fra norsk virkelighet. Det betyr at du kan trekke fra en del kilometer, alt etter din egen kjørestil og kjøreforholdene på veien.

Tar vi Opel Ampera-e som et eksempel, så oppgir den europeiske kjøresyklusen 500 kilometer, mens den amerikanske syklusen sier 380 kilometer. Med en rolig kjørestil vil det være mulig å klare 450 kilometer på norske sommerveier. En kald vinterdag klarer du kanskje det halve.

Uansett: De nye elbilene som nå kommer, vil i stor grad klare å kurere rekkeviddeangsten til de fleste.

10 ELBILER MED LENGST REKKEVIDDE

1 Tesla Model S 100D 632 km
2 Tesla Model S P100D 613 km
3 Tesla Model X100 D 565 km 
4 Opel Ampera-e 500 km
5 Renault Zoe 40 400 km
6 Tesla Model 3* 345 km
7 BMW i3 94 Ah 312 km
8 VW e-Golf 300 km
9 Hyundai Ioniq 280 km
10 Nissan Leaf 30 kWh 250 km

Rekkevidde angitt etter NEDC (New European driving cyckle). I praksis vil den være noe kortere under norske kjøreforhold, spesielt vintertid. *= kommer på slutten av året.