MISTER APP-FUNKSJON: Nissan Leaf, her i tidlig utgave.

Ingen aprilspøk:

Nissan kutter Leaf-app

Fra 1. april mister Nissan-eiere apptjenestene sine. – Kjedelig, sier Nissan-eier.

Publisert

Eierne av Norges mest solgte elbil, Nissan Leaf, har som de fleste andre elbileiere en app hvor de kan fjernstyre blant annet lading og nedkjøling/oppvarming av kupeen.

Men fra 1. april i år mister Leaf-eierne med biler til og med 2016-modellen denne funksjonen. 

Det samme gjelder eiere av Nissan eNV200 innenfor samme tidsrom.

Årsaken er at Nissan connect-appen, som disse bilene har, er koblet til nettet med 2G, som skal slukkes.

– Det finnes dessverre ingen løsning for å omgå denne nedstengingen, skriver Nissan Norge i en melding til kundene sine.

– Kjedelig

Nissan opplyser at det fortsatt vil være mulig å tidsinnstille klima og lading i bilen, men altså ikke med appen. Kundemeldingen avsluttes med et «takk for forståelsen».

Forståelse har imidlertid ikke Gunnar Wold i Stavanger, som eier en Nissan Leaf 2015-modell, og som dermed blir berørt av stengningen.

– Jeg bruker appen til lading og til å sette på varme og kjøling. Jeg synes det er kjedelig at denne funksjonaliteten forsvinner. Bilen får jo også et verditap, sier Wold.

2025-grense

Også andre bilmerker rammes av at teleselskapene stenger 2G-nettet.

Men Nissan hadde ikke behøvd å kutte appen allerede nå. Ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) planlegger Telenor og Telia å stenge nettene først i løpet av neste år.