KLART FOR PÅFYLL? Superrekkevidde kan snart bli tilgjengelig for Nio-eiere.

To år forsinket:

Nios super­batteri er endelig klart

Nåværende og fremtidige Nio-eiere kan glede seg over at batteriet på 150 kWt er ferdigstilt. 

Publisert

Superbatteriet ble innledningsvis lovet å komme i 2022. Senere er datoene blitt dyttet på til stadighet, men det ser ut til at Nio har vært på rett spor siden juletider, omtrent.

I forbindelse med at Nio-eier William Li testet 150 kWt-batteriet i desember, annonserte nemlig Nio en produksjonsstart rundt april i år. Dette skjemaet passer godt med den nettopp offentliggjorte lanseringsdatoen for kunder:

1. juni. 

Vel å merke for kinesiske kunder. 

Og ifølge CarNewsChina blir det kun mulig å leie batteriet, innledningsvis. Bakgrunnen antas å være den stipulerte prisen, som ifølge nettstedets kilder blir høy – tilsvarende hva det koster å kjøpe en flunkende ny Nio ET5.

De som leier batteriet for en helg, kan formodentlig glede seg over noe som likner ytelsene William Li loggførte i desember:

Nio-sjefen klarte da å kjøre hele 1044 kilometer i en Nio ET7. Instrumentene viste 3 prosent reststrøm ved reisens slutt.  

Øvrige premisser: snitthastighet på 83,9, temperatur fra minus 2 til pluss 12, last på rundt 190 kilo, inkludert fører og copilot. Nios navigate-on-pilot+-system var virksomt under nesten hele turen. Sammenlignet med norske forhold, var ruten temmelig flat, med start og målgang i omtrent samme høyde over havet.

Når nyvinningen – som skal passe i samtlige Nio-modeller – vil bli tilgjengelig for kunder på våre breddegrader, er fortsatt i det blå.

– Vi kan ikke si noe om når dette batteriet kommer på det norske markedet, opplyser selskapets norske PR-sjef Ina Døhlen Lorentzen.