Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske
bilverksteder. Dette er femte artikkel.
Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte
populære bilmodeller.
Bilene:
- 2021-modell
Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har
passert 100.000 km.
- Fem
biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har
gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan
Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
- To
10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
- Fire
av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.
Disse
åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer
av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er
typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.
Verkstedene:
Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert
bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.
De tre verkstedkjedene er:
- Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
- Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker
med bilutstyr.
- NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.
Totalt
har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til
ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.
Originale/uoriginale
deler:
Vi
har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for
uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker
originaldeler.
NAF
oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.
Mekonomen
oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke
kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av
bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.
Sulland
oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver
og hjullager.
Geografiske
forskjeller på prisene:
Både
Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av
geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i
Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at
forskjellene mellom verkstedene ikke er store.
Bilxtras
timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at
de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er
brukt i priskalkuleringen.
NAFs
priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10
prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte
prisene.
Endret
prisene:
Flere
av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er
innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og
endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.
Mekonomen
valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og
ville bare la en håndfull priser bli stående.
For
noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere
deler.
Da
Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden,
beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene
skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.
Populære
biler:
De
åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv
million eksemplarer i Norge.
Her
er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på
det norske markedet:
- Tesla
Model Y (fra 2021): 85.290
- Toyota
Rav4 (fra 1996): 86.094
- Nissan
Leaf (fra 2011): 81.227
- Audi
e-tron (fra 2019): 31.084
- Volvo
XC60 (fra 2008): 40.044
- Ford
Mondeo (fra 1993): 83.471
- Volkswagen
e-Golf (fra 2014): 48.230
- Mitsubishi
Outlander (fra 2003): 60.566
Salgstallene
inkluderer bruktimporterte biler.
Kilde:
OFV