BILLIGST VED FØRSTE ØYEKAST: Bilxtra-verkstedene.

Prisundersøkelse:

Motor fikk mis­visende verksted­priser

Da Motor ba om priser på service av klimaanlegg, sprikte prisene så mye at det var opplagt at prisene til Bilxtra, som var de billigste, ikke stemte.

Publisert

Motor har gjennomført en omfattende undersøkelse av bilverkstedenes priser, som er omtalt i en rekke artikler her på Motor de siste ukene (se nederst).

En av verkstedtjenestene vi ba om pris på, var klimaanlegg-service inkludert skifte av kupéfilter.

På samme bil sprikte prisene vi mottok inntil 6-gangeren. Det dyreste verkstedet var altså nesten seks ganger dyrere enn det billigste.

Som oftest var det Bilxtra-kjeden som hadde de laveste prisene.

Da Motor spurte Bilxtra om dette, svarte de at de ikke har tatt med gasspåfyll og olje. Dette er en vesentlig del av en slik service, og Bilxtra opplyser at det koster fra 3500 kroner og oppover.

Da havner Bilxtra på samme nivå som de dyreste.

– Komplett service

NAF, delvis Mekonomen og noen merkeverksteder har priset med gass og olje.

– Våre priser er for komplett service, inkludert maks påfylling av gass. Dermed vil medlemmene våre og kundene våre oppleve at reell pris etter utført arbeid i de fleste tilfeller blir lavere enn oppgitt pris, forteller Petter Knutsen, som er direktør for NAF-sentrene og NAF-verkstedene.

Siden prisene til flere verksteder ikke er reelle, har Motor valgt å ikke publisere prisene for service på klimaanlegg..

  • NAFs verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF), og Petter Knutsen er ansatt i NAF. NAF er også Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

De øvrige innhentede prisene i Motors verkstedundersøkelse kan du lese om her – se også tidligere saker under faktaboksen:

Verkstedpriser

Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske bilverksteder. Dette er femte artikkel.

Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte populære bilmodeller.

Bilene:

  • 2021-modell Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har passert 100.000 km.
  • Fem biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
  • To 10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
  • Fire av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.

Disse åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.

Verkstedene:

Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.

De tre verkstedkjedene er:

  • Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
  • Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker med bilutstyr.
  • NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.

 Totalt har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.

Originale/uoriginale deler:

Vi har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker originaldeler.

NAF oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.

Mekonomen oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.

Sulland oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver og hjullager.

Geografiske forskjeller på prisene:

Både Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at forskjellene mellom verkstedene ikke er store.

Bilxtras timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er brukt i priskalkuleringen.

NAFs priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10 prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte prisene.

Endret prisene:

Flere av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.

Mekonomen valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og ville bare la en håndfull priser bli stående.

For noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere deler.

Da Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden, beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.

Populære biler:

De åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv million eksemplarer i Norge.

Her er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på det norske markedet:

  • Tesla Model Y (fra 2021): 85.290
  • Toyota Rav4 (fra 1996): 86.094
  • Nissan Leaf (fra 2011): 81.227
  • Audi e-tron (fra 2019): 31.084
  • Volvo XC60 (fra 2008): 40.044
  • Ford Mondeo (fra 1993): 83.471
  • Volkswagen e-Golf (fra 2014): 48.230
  • Mitsubishi Outlander (fra 2003): 60.566

Salgstallene inkluderer bruktimporterte biler.

Kilde: OFV

Powered by Labrador CMS