RUSTANGREP: Rust på en 2006-modell Toyota Hilux.

Fikk hevet kjøp av rustbombe:

– Metallet var helt porøst, som kjeks

Bilen var 16 år gammel og hadde rullet nesten en halv million kilometer. Likevel ble kjøpet hevet.

Publisert

Våren for to år siden kjøpte en mann fra Vestlandet en Toyota Hilux fra en annen mann fra Vestlandet. Bilen var en 2006-modell – og dermed 16 år gammel på kjøpstidspunktet. Kilometerstanden var hele 474.000 kilometer. 

Den ble annonsert som en velholdt bil i «meget god stand».

Et halvt år før bilen ble solgt, ble det utført en tilstandssjekk av bilen, uten at det ble funnet alvorlige feil. Bare to måneder før salget ble bilen dessuten godkjent i EU-kontroll.

BLE GODKJENT: Toyotaen ble godkjent i PKK-kontroll noen måneder før dette ble avdekket.

«Ubrukelig»

Kjøperen betalte 100.000 kroner for bilen da han kjøpte den.

Noen måneder etter kjøpet, ble det avdekket at det er et omfattende rustangrep på bilen, blant annet i kanalene, på rammen, på bremserørene og i gulvet.

To verksteder konstaterte og vurderte rustskadene. Begge konkluderte med at rusten har utviklet seg over tid, og at bilen ikke skulle blitt EU-godkjent med så mye rust, spesielt i bærende konstruksjoner.

– Bilen er ubrukelig og skulle vært kondemnert, sa det ene verkstedet i tingretten.

TOYOTA HILUX: Her i 2016-versjon.

Oppspist av rust

Det andre verkstedet mente rustangrepet kom innenfra. Spesielt tverrbjelken var oppspist av rust.

– Metallet der var helt porøst, som kjeks når man tok i det, sa en bilmekaniker fra dette verkstedet da han fortalte om rusten i tingretten.

Han antydet at utbedring vil koste mellom 200.000 og 300.000 kroner, altså mye mer enn det kjøperen betalte for bilen bare noen måneder tidligere.

«Verdiløs»

Kjøperen krevde å få heve kjøpet, men selgeren nektet, fordi han mente at han hadde opplyst alt han visste om bilen.

Da gikk kjøperen til sak, og i Hordaland tingrett har kjøperen fått medhold på alle punkt.

– Man må forvente at en bil til 100.000 kroner ikke er farlig å kjøre, skriver tingretten i dommen.

Retten stiller også spørsmål ved hvordan Toyotaen kunne bli EU-godkjent bare noen måneder før det alvorlige rustangrepet ble avdekket.

– Bilen er i realiteten verdiløs, konstaterer tingretten.

Avskiltet

I tillegg til å måtte refundere kjøpesummen, må selgeren også betale for undersøkelsene på verksted, og for både egne og kjøperens saksomkostninger, pluss nesten to år med forsinkelsesrente.

Dommen blir ikke anket. Bilen er nå registrert tilbake på selgeren av bilen, og deretter avskiltet, ifølge Statens vegvesen.