– Et par ganger har batterikapasiteten falt så mye at
bilen gikk i skilpaddemodus.
– Hva skjer da?
– Det dukker opp et skilpadde-ikon på skjermen, og bilen
går i nødmodus.
Når det skjer, får ikke Sørensen brukt bilen som vanlig igjen
før neste dag.
– Ja, bilen blir værende i skilpaddemodus til neste dag,
selv om jeg lader. Det er
så irriterende.
– Under hvilke forhold faller batterikapasiteten mye?
– Det skjer aldri når bilen er fulladet, kun når
kapasiteten er under 50 prosent, og når det er kaldt.
Annonse
– Haler ut
Flere eiere forteller at de får ikke skiftet batteripakken
kostnadsfritt, fordi feilen med batteriet har blitt oppdaget etter den femårige
reklamasjonsfristen, selv om garantien på batteriet er på inntil åtte år.
– Norsk forbrukerkjøpslov har en absolutt
reklamasjonsfrist på fem år. Den følges av Nissan, skriver kommunikasjonssjef Stian Thrane i Nissan Norge i en
epost til Motor.
FRUSTRERT: Daniel Sørensen.
Også Daniel Sørensen har møtt kraftig motstand fra
importøren, forteller han.
– Det virker som om Nissan systematisk haler ut tiden i
påvente av at garantier skal gå ut, og at de kun bytter deler av batteriet til
de kundene som maser mest.
Han er bilmekaniker på et uavhengig bilverksted hjemme i
Salangen, og har brukt mye tid på å dokumentere feilene på sitt batteri, etter
at de oppsto første gang da bilen var under fem år gammel.
5. februar
Da merkeverkstedet til slutt godtok å åpne batteripakken,
kunne de konstatere det som Sørensen allerede hadde sett.
– Flere av battericellene var defekte og oppsvulmede,
forteller han.
I mars kom det han trodde skulle være gladmeldingen:
Nissan godtok å skifte hele batteripakken.
Men fem måneder senere aner han ikke når det skjer.
Nissan kan ikke svare ham på når batteriet kommer til verkstedet, og når det
kan skiftes.
– Jeg har ikke sett bilen min siden 5. februar.
Annonse
– Aktiv trenering
Da Motor tok kontakt med Nissan Norge og spør når Daniel Sørensen
får reparert bilen sin, tar det bare noen timer før Nissan sender epost til
Sørensen og forteller at batteriet vil bli skiftet om to–tre uker.
Sørensen er fornøyd, men rister samtidig litt på hodet
når han etterpå snakker med Motor.
– Jeg er ikke overrasket over at ting plutselig skjer
etter at Motor tok kontakt. Men det bekrefter min mistanke om at det er en aktiv
trenering av kundene, inntil de får kniven på strupen.
– Vi kan ikke kommentere konkrete tall, men kan på
generelt grunnlag si at det heldigvis er et fåtall kunder som opplever denne
problematikken, sier kommunikasjonssjef Stian Thrane i Nissan Norge.
– Hva er et fåtall kunder? Kan du være konkret på
antallet? Hvor mange kunder er det i Norge?
– Det ønske vi ikke å kommentere.
Han vil heller ikke fortelle hvilke årsmodeller som er
rammet av den alvorlige feilen.
– Av de få tilfellene vi er kjent med, er det noe
varierende årsmodeller, sier Thrane.
– Kan du si hvilke årsmodeller som har dette problemet?