VENTER PÅ BATTERI: Daniel Sørensen (innfelt) har ventet lenge på nytt batteri til sin Nissan Leaf.

Alvorlig batterifeil på Nissan:

Daniel har ventet i nesten to år på nytt batteri

Høsten 2023 fikk Daniel Sørensen problemer med elbil-batteriet på sin Nissan Leaf. Snart to år senere venter han fortsatt på å få byttet batteriet.

Publisert

– Nissan er unnvikende, uprofesjonelle og trenerende, sier Daniel Sørensen fra Salangen i Troms.

Høsten 2023 var første gang han og samboeren hans opplevde at batteri­kapasiteten plutselig falt på deres da fire år gamle 2019-modell Nissan Leaf.

Det opplevdes dramatisk.

– Ved akselerasjon eller kjøring opp bakker dropper batterikapasiteten plutselig med rundt 40 prosent, forteller han.

Motor har skrevet om det alvorlige problemet tidligere, da Robert Strøm opplevde det samme midt inni en tunnel.

Skilpadde-modus

Mange Nissan Leaf-eiere forteller om det samme. Blant andre Daniel Sørensen.

– Et par ganger har batterikapasiteten falt så mye at bilen gikk i skilpaddemodus.

– Hva skjer da?

– Det dukker opp et skilpadde-ikon på skjermen, og bilen går i nødmodus.

Når det skjer, får ikke Sørensen brukt bilen som vanlig igjen før neste dag.

– Ja, bilen blir værende i skilpaddemodus til neste dag, selv om jeg lader. Det er så irriterende.

– Under hvilke forhold faller batterikapasiteten mye?

– Det skjer aldri når bilen er fulladet, kun når kapasiteten er under 50 prosent, og når det er kaldt.

– Haler ut

Flere eiere forteller at de får ikke skiftet batteripakken kostnadsfritt, fordi feilen med batteriet har blitt oppdaget etter den femårige reklamasjons­fristen, selv om garantien på batteriet er på inntil åtte år.

– Norsk forbrukerkjøpslov har en absolutt reklamasjonsfrist på fem år. Den følges av Nissan, skriver kommunikasjonssjef Stian Thrane i Nissan Norge i en epost til Motor.

FRUSTRERT: Daniel Sørensen.

Også Daniel Sørensen har møtt kraftig motstand fra importøren, forteller han.

– Det virker som om Nissan systematisk haler ut tiden i påvente av at garantier skal gå ut, og at de kun bytter deler av batteriet til de kundene som maser mest.

Han er bilmekaniker på et uavhengig bilverksted hjemme i Salangen, og har brukt mye tid på å dokumentere feilene på sitt batteri, etter at de oppsto første gang da bilen var under fem år gammel.

5. februar

Da merkeverkstedet til slutt godtok å åpne batteripakken, kunne de konstatere det som Sørensen allerede hadde sett.

– Flere av battericellene var defekte og oppsvulmede, forteller han.

I mars kom det han trodde skulle være gladmeldingen: Nissan godtok å skifte hele batteripakken.

Men fem måneder senere aner han ikke når det skjer. Nissan kan ikke svare ham på når batteriet kommer til verkstedet, og når det kan skiftes.

– Jeg har ikke sett bilen min siden 5. februar.

– Aktiv trenering

Da Motor tok kontakt med Nissan Norge og spør når Daniel Sørensen får reparert bilen sin, tar det bare noen timer før Nissan sender epost til Sørensen og forteller at batteriet vil bli skiftet om to–tre uker.

Sørensen er fornøyd, men rister samtidig litt på hodet når han etterpå snakker med Motor.

– Jeg er ikke overrasket over at ting plutselig skjer etter at Motor tok kontakt. Men det bekrefter min mistanke om at det er en aktiv trenering av kundene, inntil de får kniven på strupen.

Vil ikke svare

Sist Motor skrev om batteriproblemene på Nissan Leaf, ville ikke Nissan Norge svare på spørsmål om hvilke biler som er rammet av batterifeilen.

Det vil de heller ikke nå.

– Vi kan ikke kommentere konkrete tall, men kan på generelt grunnlag si at det heldigvis er et fåtall kunder som opplever denne problematikken, sier kommunikasjonssjef Stian Thrane i Nissan Norge.

– Hva er et fåtall kunder? Kan du være konkret på antallet? Hvor mange kunder er det i Norge?

– Det ønske vi ikke å kommentere.

Han vil heller ikke fortelle hvilke årsmodeller som er rammet av den alvorlige feilen.

– Av de få tilfellene vi er kjent med, er det noe varierende årsmodeller, sier Thrane.

– Kan du si hvilke årsmodeller som har dette problemet?

– Det ønsker vi ikke å kommentere.

Powered by Labrador CMS