FORTELLER IKKE: Denne Nissan Leaf har en påvist batterifeil. Nissan svarer ikke på hvor mange andre biler som har samme feil.
Foto: PRIVAT
Batterifeil på Nissan Leaf:
Nissan tause om hvilke biler som har feil
Nissan informerer ikke om hvilke biler som kan ha den alvorlige batterifeilen. – Det er synd. Dette er viktig forbrukerinfo, sier Benny Christensen i NAF.
Robert Strøm på Averøya i Møre og Romsdal opplevde at
batteriet plutselig var nesten tomt da han var nesten midt inne i den lange
Atlanterhavstunnelen.
Selv om bilen bare var fem år gammel, nektet Nissan å
skifte batteriet.
Strøm er ikke den eneste som har bil med den alvorlige
batterifeilen. Etter
at Motor skrev om Strøm, har flere fortalt om lignende opplevelser.
– I bunnen av Lierbakkene på E18 hadde jeg rundt 50
prosent igjen på batteriet. Ved tunnelen, midtveis i bakken, var det plutselig
0 prosent, og bilen gikk i nødmodus, forteller en Nissan Leaf-eier til Motor.
Kan ikke svare
Hans bil er produsert omtrent samtidig som bilen til
Robert Strøm. Etter det NAF erfarer, er det biler som er produsert sent i 2017
og tidlig i 2018 som har batterifeilen.
Motor har gjentatte ganger spurt importøren Nissan Norge
om de kan fortelle om hvilket tidsintervall biler med batteriproblemene er
produsert i, og hvor mange biler det gjelder.
Men Nissan svarer ikke.
– Jeg kan dessverre ikke svare på det, sier
kommunikasjonssjef Stian Thrane.
Hans sjef, kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum,
sier at de «heldigvis har liten erfaring med lignende tilfeller».
Flere har opplevd
På eiergruppa til Nissan Leaf på Facebook forteller flere
om lignende hendelser.
– Det var en ubehagelig opplevelse å gå fra 40 prosent
til 3 prosent da jeg hadde to mil til nærmeste ladestasjon, forteller en eier.
Alle som har fortalt om egne erfaringer, har 2018- eller
2019-modeller.
– Det er synd Nissan ikke kan si noe konkret. Det er jo
viktig forbrukerinformasjon, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.
– Sjekk!
NAF erfarer at etter at Nissan byttet leverandør av
batterier, forsvant feilen.
– Vi tror dette gjelder biler med 30 og 40
kilowatt-timer, og ikke biler med det største batteriet på 62 kWt, sier
Christensen.
Det gjelder heller ikke alle biler.
– Bare et fåtall. Men med tanke på hvor mange biler
Nissan har solgt av Leaf, blir det likevel et betydelig antall, påpeker
Christensen.
Han understreker at man må sjekke batteriet grundig
dersom man vurderer å kjøpe brukt Nissan Leaf fra 2017, 2018 og også 2019-modeller.
– Høyst beklagelig
Nissan Leaf-eieren som fikk problemer i Lierbakkene,
forteller at bilen hans var inne på verksted et tosifret antall ganger, og at
han lenge ble avvist av forhandleren, inntil han insisterte på å få med en
tekniker opp bakkene – som da selv så problemet.
Etter en lang prosess greide kunden å få byttet inn
bilen, og få en ny Nissan Ariya til det han mener var en ok avtale.
Etter at Motor skrev om Strøm, har han blitt enig med
importøren og forhandleren sin om at bilen skal inn til vurdering i september.
– Vi ser frem til å undersøke bilen, sier
kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum.
Hun understreker at Nissan tar problemet alvorlig.
– Dette er en høyst beklagelig sak, og absolutt ikke slik
vi ønsker kunder skal oppleve Nissan Leaf. Heldigvis er det heller ikke noe de
aller fleste kunder gjør.
– Ikke kjent med
– Stemmer NAFs uttalelser om at dette problemet ble løst
etter at dere skiftet batterileverandør?
– Vi er ikke kjent med dette og kan vanskelig kommentere det nå. Vi må få komme tilbake til dette etter å ha fått mer informasjon fra
Nissan globalt.
– Ifølge NAF har Nissan erkjent at første utbedring ikke
var god nok. Stemmer det?
– Vi har forstått at bilen har vært reparert tidligere,
og vi må nå diagnostisere den på nytt, slik at vi kan ta stilling til dette, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum.
Hun påpeker at de som importør ikke
hadde kunnskap om Strøms sak før de fikk advokathenvendelse, altså etter at
Strøm ifølge ham selv fikk avslag på batteribytte.
● Benny Christensen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Flere forbrukersaker på Motor.no: