INNTAUINGSTOMT: Oslo Kranbilservice frakter bilene hit, til inntauingstomta i Groruddalen.

Kavalkade:

Her er årets verste og beste bil­historier

Husker du inntauingsfirmaet som tar fakturagebyr på 3000 kroner, eller merke­forhandleren som ville straffe bileieren for at han tok et ekstra oljeskift? Her er kavalkaden som får deg til å heve øyebrynene.

Publisert

I september fortalte Motor om Marius Sund, som opplevde at bilen hans ble tauet bort under et kort ettermiddagsbesøk hos bestemor.

Det førte til at Motor litt senere kunne fortelle at inntauingsselskapet Oslo Kranbilservice tar 3000 kroner i gebyr fra bileiere som vil ha faktura for inntauingen. De truer også med 3000 kroner i «klagegebyr».

– Ulovlig, sa Forbrukerrådet.

Holdt tilbake bil

3000 kroner er likevel lite mot å få et betalingskrav på 433.000 kroner.

Et billakkeringsfirma på Romerike krevde nemlig så mye penger etter at en veteranbil ble stående på lakkverkstedet, fordi verkstedet selv holdt bilen tilbake fra bilens rettmessige eier.

Men i lagmannsretten tapte eieren av lakkeringsfirmaet.

MG uten 4x4

I mai fortalte Motor om noe de færreste visste, selv ikke Motors erfarne biltester: Firehjulstrekkeren fra MG har ikke firehjulstrekk når man rygger. Dermed fikk Ole Roar Næss i Oslo problemer med å bruke bilen sin til hytta i Hallingdal.

Bilforhandleren og MG-importøren mente Næss ikke skulle få heve kjøpet, og fikk under tvil medhold i tingretten. NAF mener imidlertid det er så uvanlig med biler uten firehjulstrekk ved rygging, at de bistår med anke til lagmannsretten.

Tesla Vision

Mange Tesla-eiere er misfornøyde med Tesla Vision, Teslas kamerabaserte system. Dagfinn Norang er en av dem. Han gikk til rettssak, vant, og fikk pengene sine.

Det skjedde etter at en teknisk leder i Tesla Norge kom med et oppsiktsvekkende vitnemål i Agder tingrett. Der vedgikk Tesla-medarbeideren at systemet har svakheter. Bilførerne kan blant annet få kollisjonsvarsel når man rygger ut av garasjen med åpen port, fordi kamerasystemet tror at garasjeporten er lukket.

VW Golf

Noen av oss ender med å kjøpe en bruktbil vi ikke skulle ha kjøpt. Det gjorde Cato Kraugerud, som kjøpte en Volkswagen Golf som de to foregående eierne hadde fått heve kjøpet av.

Da Kraugerud ble klar over det, krevde også han heving. Bilforhandleren hentet bilen og refunderte kjøpesummen.

Gjennom en serie Motor-artikler ble Golfen dermed Norges mest omtalte bruktbil.

BILFORHANDLER: Autotal.

Men hvordan går det med Golfen nå, nesten ett år senere?

Motor sjekket eierregisteret til Statens vegvesen. Der ser vi at bruktbilforhandleren Autotal på Oppdal fortsatt står som eier av bilen. De har ikke solgt den flere ganger.

Vi ringer forhandleren:

– Bilen er leid ut på årsleie til en hyggelig kunde, forteller daglig leder Per Inge Maridal.

Stakk av

Sist vinter leide Torstein Vabo Ansari og kona Samina i Oslo ut den nesten nye Volvoen sin gjennom bildelingstjenesten Getaround.

Da leieforholdet skulle avsluttes, dukket verken leietakeren eller bilen opp. Leietakeren hadde stukket av.

Senere fikk Torstein og Samina beskjed om at belgisk politi hadde beslaglagt bilen, trolig da den var i ferd med å bli lastet om bord på en båt for å bli fraktet til Egypt.

Torstein Vabo Ansari måtte selv hente bilen sin på kaia i Belgia.

Men var det deres egen bil de fikk tilbake? Understells­nummeret på bilen han hentet, er ikke det samme som står i registrene til vegvesenet.

Nå, over et halvt år senere, er mysteriet rundt forskjellig understellsnummer fortsatt en gåte, og ikke løst.

Lakkskader

Motor har skrevet mange artikler om dårlig kvalitet på lakken på nye biler. Spesielt gjelder dette Tesla.

Trønderen som fikk lakkskader for ca. 75.000 kroner første gang han vasket sin nye Tesla, fikk hele godfølelsen ved det å kjøpe ny bil ødelagt.

NAF konkluderte med at Teslas lakk rett og slett er for myk.

12 år gamle dekk

– Dekk er ferskvare, sier dekkbransjen. Men ikke alle i dekkbransjen mener tydeligvis det.

I høst kunne Motor fortelle om Oslo-kvinnen som kjørte på E18 da det nyinnkjøpte dekket plutselig eksploderte. Det viste seg at dekk­forhandleren på Romerike hadde solgt henne dekk som var 12 år gamle.

Man skulle kanskje tro at dekkforhandleren i ettertid vedgikk at det ikke var bra. Men «Dekk og Bilpleie» hevdet at dette var «kvalitetsdekk» som var lite brukt, og med god mønsterdybde.

– Det er ingen mangler ved dekkene, skrev dekkforhandleren i et brev til forbrukermyndighetene.

De var ikke enige.

Oljeskift

Vegard Jacobsen i Grimstad syns det er for lenge mellom oljeskiftene på bilen sin, en Mini Cooper. Derfor tok han et ekstra oljeskift. Det skulle han ikke gjort.

Da ville ikke merkeforhandleren Bavaria i Arendal ta neste oljeskift på en serviceavtale som Jacobsen allerede hadde betalt for.

Overfor Motor forsvarte Bavaria sin håndtering. Men da Motor kontaktet importøren BMW, som importerer Mini til Norge, ble det en løsning for Vegard Jacobsen. Han får likevel oljeskiftet han har betalt for.

Mobilbot

Det er farlig å bruke mobiltelefonen når man kjører bil. Derfor har bøtene blitt stadig høyere.

Men hva gjør man når man blir anklaget for å ha brukt mobilen, men ikke har gjort det?

Arild Årmot i Bø i Telemark ville ikke godta bota han fikk av politiet, fordi han hevder han bare flyttet på telefonen for å bli kvitt en ferskenstein.

Årmot vant, både i tingretten og lagmannsretten.

Unntaket

Motor skriver om bileiere og sjåfører som blir dårlig behandlet. Det er jo det som er en nyhet, for heldigvis blir de fleste bilkundene behandlet godt.

Men det er unntak, for noen ganger er det vi sjåfører og bileiere som begår feil. Derfor tar vi med denne 11. saken:

Vi synes nemlig ikke synd på bileieren som fikk bot etter en feilaktig parkering på Gjøvik.

Da han oppdaget at han hadde fått 660 kroner i bot, konstruerte han en vill historie om at han kom forsinket tilbake til bilen, fordi han måtte hjelpe en butikk og politiet med å holde fast en ransmann etter et ran.

Men parkeringsselskapet fant ut at det ikke hadde vært noe ran.

Dokumentasjonen som bileieren sendte inn, viste seg dessuten å være fra en helt annen hendelse to år tidligere, på en helt annen kant av landet.

Dermed måtte bileieren bite i det sure eplet, og betale kontrollsanksjonen på 660 kroner.