INNTAUINGSTOMT: Oslo Kranbilservice frakter bilene hit, til inntauingstomta i Groruddalen.Foto: GEIR RØED
Kavalkade:
Her er årets verste og beste bilhistorier
Husker du inntauingsfirmaet som tar fakturagebyr på 3000 kroner, eller merkeforhandleren som ville straffe bileieren for at han tok et ekstra oljeskift? Her er kavalkaden som får deg til å heve øyebrynene.
I september fortalte Motor om Marius
Sund, som opplevde at bilen hans ble tauet bort under et kort
ettermiddagsbesøk hos bestemor.
Det førte til at Motor litt senere kunne fortelle at inntauingsselskapet
Oslo Kranbilservice tar 3000 kroner i gebyr fra bileiere som vil ha faktura
for inntauingen. De truer også med 3000 kroner i «klagegebyr».
– Ulovlig, sa Forbrukerrådet.
Holdt tilbake bil
3000 kroner er likevel lite mot å få et betalingskrav på 433.000
kroner.
Et billakkeringsfirma på Romerike krevde nemlig så mye
penger etter at en veteranbil ble stående på lakkverkstedet, fordi verkstedet
selv holdt bilen tilbake fra bilens rettmessige eier.
Bilforhandleren og MG-importøren mente Næss ikke skulle
få heve kjøpet, og fikk under tvil medhold i tingretten. NAF mener imidlertid det
er så uvanlig med biler uten firehjulstrekk ved rygging, at de bistår med anke
til lagmannsretten.
Det skjedde etter at en teknisk leder i Tesla Norge kom
med et oppsiktsvekkende vitnemål i Agder tingrett. Der vedgikk Tesla-medarbeideren
at systemet har svakheter. Bilførerne kan blant annet få kollisjonsvarsel når
man rygger ut av garasjen med åpen port, fordi kamerasystemet tror at
garasjeporten er lukket.
Annonse
VW Golf
Noen av oss ender med å kjøpe en bruktbil vi ikke skulle
ha kjøpt. Det gjorde Cato Kraugerud, som kjøpte en Volkswagen Golf som de to
foregående eierne hadde fått heve kjøpet av.
Gjennom en serie Motor-artikler ble Golfen dermed Norges
mest omtalte bruktbil.
Men hvordan går det med Golfen nå, nesten ett år senere?
Motor sjekket eierregisteret til Statens vegvesen. Der
ser vi at bruktbilforhandleren Autotal på Oppdal fortsatt står som eier av
bilen. De har ikke solgt den flere ganger.
Vi ringer forhandleren:
– Bilen er leid ut på årsleie til en hyggelig kunde,
forteller daglig leder Per Inge Maridal.
Stakk av
Sist vinter leide Torstein Vabo
Ansari og kona Samina i Oslo ut den nesten nye Volvoen sin gjennom
bildelingstjenesten Getaround.
Da leieforholdet skulle avsluttes, dukket verken
leietakeren eller bilen opp. Leietakeren hadde stukket av.
Senere fikk Torstein og Samina beskjed om at belgisk
politi hadde beslaglagt bilen, trolig da den var i ferd med å bli lastet om
bord på en båt for å bli fraktet til Egypt.
Torstein Vabo Ansari måtte selv hente bilen sin på kaia i
Belgia.
Men var det deres egen bil de fikk tilbake?
Understellsnummeret på bilen han hentet, er ikke det samme som står i registrene
til vegvesenet.
Nå, over et halvt år senere, er mysteriet rundt
forskjellig understellsnummer fortsatt en gåte, og ikke løst.
Annonse
Lakkskader
Motor har skrevet mange artikler om dårlig kvalitet på
lakken på nye biler. Spesielt gjelder dette Tesla.
NAF konkluderte med at Teslas lakk rett og slett er for
myk.
12 år gamle dekk
– Dekk er ferskvare, sier dekkbransjen. Men ikke alle i
dekkbransjen mener tydeligvis det.
I høst kunne Motor fortelle om Oslo-kvinnen som kjørte på
E18 da det nyinnkjøpte dekket plutselig eksploderte. Det viste seg at dekkforhandleren
på Romerike hadde solgt henne dekk som var 12
år gamle.
Man skulle kanskje tro at dekkforhandleren i ettertid vedgikk
at det ikke var bra. Men «Dekk og Bilpleie» hevdet at dette var «kvalitetsdekk»
som var lite brukt, og med god mønsterdybde.
– Det er ingen mangler ved dekkene, skrev
dekkforhandleren i et brev til forbrukermyndighetene.
Vegard Jacobsen i Grimstad syns det er for lenge mellom
oljeskiftene på bilen sin, en Mini Cooper. Derfor tok han et ekstra oljeskift.
Det skulle han ikke gjort.
Overfor Motor forsvarte Bavaria sin håndtering. Men da
Motor kontaktet importøren BMW, som importerer Mini til Norge, ble det en
løsning for Vegard Jacobsen. Han får likevel oljeskiftet han har betalt for.
Mobilbot
Det er farlig å bruke mobiltelefonen når man kjører bil.
Derfor har bøtene blitt stadig høyere.
Men hva gjør man når man blir anklaget for å ha brukt
mobilen, men ikke har gjort det?
Arild Årmot i Bø i Telemark ville ikke godta bota han
fikk av politiet, fordi han hevder han bare flyttet på telefonen for å bli
kvitt en ferskenstein.
Motor skriver om bileiere og sjåfører som blir dårlig
behandlet. Det er jo det som er en nyhet, for heldigvis blir de fleste
bilkundene behandlet godt.
Men det er unntak, for noen ganger er det vi sjåfører og
bileiere som begår feil. Derfor tar vi med denne 11. saken:
Da han oppdaget at han hadde fått 660 kroner i bot,
konstruerte han en vill historie om at han kom forsinket tilbake til bilen, fordi
han måtte hjelpe en butikk og politiet med å holde fast en ransmann etter et
ran.
Men parkeringsselskapet fant ut at det ikke hadde vært
noe ran.
Dokumentasjonen som bileieren sendte inn, viste seg dessuten
å være fra en helt annen hendelse to år tidligere, på en helt annen kant av
landet.
Dermed måtte bileieren bite i det sure eplet, og betale
kontrollsanksjonen på 660 kroner.