UHELDIG BILKJØPER: Cato Kraugerud fikk en dårlig julefeiring.

Golf-kjøp hevet for 3. gang:

Gledet seg over ny bil – så fikk han høre forhistorien

Her ankommer Golfen til Cato Kraugerud. – Det skulle være en julegave til meg selv. Men det ble en forferdelig opplevelse.

Publisert Sist oppdatert
LILLE JULAFTEN: Golfen ble levert til Cato lille julaften.

Golfen var nettopp blitt kjørt av bilhengeren til bilforhandleren, og Cato Krauge­rud hadde rygget den inn på gårdsplassen, da han fikk telefonen:

– Der får jeg vite om bilens forhistorie.

Sjokkert forsøker Kraugerud å stoppe pengeoverføringen og kontakter bilforhandleren med krav om å få heve kjøpet.

– Det ble en veldig dårlig jul, med masse tanker, forteller han.

– Betydelig risiko

Motor har flere ganger skrevet om den seks år gamle Volkswagen Golfen som Cato Kraugerud kjøpte.

Det begynte med artikkelen om at Katinka Nilsen i Drammen fikk heve kjøpet etter en dom i tingretten, fordi det lakk vann inn i bilen.

Servicelederen hos merkeforhandleren som forsøkte å utbedre lekkasjene, bekreftet i retten at bilen fortsatt lakk.

– Det foreligger også en betydelig risiko for følgeskader etter vannlekkasjer, både i form av råte og vond lukt, og at vannet kan trenge inn i ledningsnettet og påføre skader der, forklarte servicelederen i retten.

Han understreket at slike senskader kan være skumle.

– Jeg ville selv vært bekymret for å kjøpe en bil med slik historikk, sa han, ifølge tingrettsdommen.

Ett døgn

EIERHISTORIKK: Historikken over eiere viser hvor ofte Autotal har måttet ta tilbake bilen.

Etter at bilforhandleren Autotal på Oppdal i Trøndelag fikk bilen tilbake fra Katinka Nilsen, utbedret de bilen slik de mente det var behov for – og la den ut for salg igjen.

– Bilen er tett og fin nå, sa daglig leder Per Inge Maridal i Autotal, som like etter solgte den videre til Mariann Aarnes på Løten i Hedmark.

Før kjøpet fikk hun ikke vite noe om vannskaden fra forhandleren.

Hun reagerte imidlertid raskt da hun like etter kjøpet fikk vite om bilens forhistorie, og bilforhandleren aksepterte at også hun fikk heve.

Aarnes sto registrert som eier i bare ett døgn.

Sjokkert

Like etter ble bilen lagt ut for salg igjen for tredje gang. Denne gangen informerte Autotal i annonsen om at det har vært en vannskade, som nå er utbedret.

Cato Kraugerud bestemte seg for å kjøpe bilen som julegave til seg selv. Dermed ble bilen fraktet nedover fra Trøndelag igjen – denne gang til Sarpsborg i Østfold.

– På telefonen sa selgeren at vannskaden var fikset, og at det ikke var noen problemer.

Men da han oppdaget tingrettsdommen, hvor advarslene fra servicelederen hos merkeforhandleren sto, ble han sjokkert.

Stanset overføringen

– Det var jo på en lørdag og lille julaften, og jeg fikk ikke stoppet pengeoverføringen. Da ble det en forferdelig jul. Hver dag tenkte jeg på dette, forteller Kraugerud.

Tidlig på første hverdag etter jul, 3. juledag, kontaktet han banken sin på telefon, samtidig som han oppsøkte nærmeste banklokale.

– Da ble overføringen stoppet, forteller han lettet.

Dagen etter, 4. juledag, hentet bilforhandleren bilen – og den ble kjørt opp til Trøndelag igjen, etter tredje heving.

– Jeg synes jeg ble utsatt for grovt lureri.

Kraugerud vedgår at han ikke leste annonsen hvor vannskaden var nevnt godt nok. Han synes imidlertid at bilforhandleren underkommuniserte vannskaden da de snakket om bilen før kjøpet.

– Jeg ser jo hva merkeforhandleren har sagt om følgeskader og senskader, sier han.

– God bruktbil

Golfen er foreløpig ikke lagt ut for salg igjen. Men daglig leder Per Inge Maridal ved Autotal legger ikke skjul på at den vil bli annonsert igjen.

– Bilen er allerede grundig utbedret, kontrollert og testet. Det er en god bruktbil, som har mange gode år foran seg. Dette er en bil vi ikke har noen betenkeligheter med å selge, skriver Maridal i en epost.

– Den siste kjøperen, Cato Kraugerud, mener han ikke fikk god nok informasjon om bilens forhistorie før kjøpet. Han mener han ble lurt. Hva er din kommentar til det?

– Vi tar på alvor når en av våre kunder ikke er fornøyd. Handelen ble hevet straks kunden ytret ønske om det. Vår opplevelse av salgsprosessen avviker naturligvis noe fra kundens. Men kunden kommer først, og da velger vi alltid løsning fremfor problematisering.

Cato Kraugerud har kjøpt seg en annen Golf.

– Den er jeg fornøyd med, smiler han.