MANGLER: Importbiler fra Gibraltar mangler viktig utstyr.

NAF har fått flere klagesaker:

Advarer mot å kjøpe elbil fra dette landet

På kort tid har NAF fått inn klagesaker fra flere medlemmer som har kjøpt importbil fra Gibraltar. Populære Jaguar I-Pace kommer fra landet til Norge uten viktige funksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Nå advares det mot å kjøpe bil parallellimportert fra den britiske kronkolonien på sørspissen av Spania, landet vi nå spiller fotballandskamper mot siden vi er i samme VM-kvalifiseringsgruppe.

– NAF har på kort tid fått inn tre saker fra medlemmer som har kjøpt toppmodellen HSE av Jaguar I-Pace. Bilene mangler funksjoner som er svært viktige for de fleste nybilkjøperne, blant annet alle de digitale tjenestene, opplyser Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Du kan ikke sjekke ladestatus eller bruke Jaguar-apper. SOS-tjenesten virker ikke, og bilene har heller ikke Apple Car play eller Android auto, ifølge et notat fra Jaguar som Motor har fått tilgang til.

Advarer

11 prosent – 734 biler – av de totalt 6660 solgte Jaguar I-Pace-bilene i Norge er importert utenfor det offisielle forhandlerleddet.

Det er ikke kjent hvor mange av dem som kommer fra Gibraltar.

Men på forumene for I-Pace-eiere i sosiale medier har Gibraltar-bilene flere ganger vært diskutert.

– Man bør ikke kjøpe slike biler som ikke har disse tjenestene med mindre man har full oversikt over hva bilen mangler av utstyr og det gjenspeiler seg i prisen. Det er også viktig å være oppmerksom på at bilen kan bli vanskelig å selge videre, sier Svennungsen i NAF.

Ikke svensk

Den ene klagesaken til NAF løste seg ved at selgeren kjøpte bilen tilbake.

– Her hadde selgeren opplyst at bilen var importert fra Sverige, mens det viste seg at den altså var fra Gibraltar. Det er en vesentlig forskjell mellom biler som er importert fra Sverige og Gibraltar, sier Svennungsen, og legger til:

– Garantivilkårene er også dårligere på disse bilene, med kun tre års garanti.

Kraftig økning

Den såkalte bruktimporten av biler har økt kraftig i 2021.

Etter årets første åtte måneder har Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) rapportert en vekst på 54,41 prosent. Bruktimporten av helelektriske biler har økt over 100 prosent i år målt mot samme periode i fjor.

Totalt er det bruktimportert 11.927 biler hittil i år, 6355 av disse (53,28 prosent) er elektriske.