KVIKKERE DEKK? Dekkekspert Nils Svärd forklarer forskjellene mellom HP- og UHP-dekk med utgangspunkt i nye Goodyear-dekk.Foto: FREDRIK DIITS VIKSTRÖM
Hva bør du velge?
Sportsdekk eller tradisjonelt dekk?
Når felgene blir større kommer vanlige personbiler over i et segment hvor det blir aktuelt med et sportsligere dekk. Men hva er egentlig forskjellen mellom et sportsdekk og et tradisjonelt personbildekk – og hva er det beste valget for deg?
Vi har sammenliknet de to dekktypene i samme dimensjon fra samme merke for å finne ut: Goodyear Efficient Grip Performance 2 mot Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.
Testen er i utgangspunktet som den pleier å være på Mireval Proving Grounds, testanlegget vi benytter like vest for den franske studentbyen Montpellier:
Den hvite Golfen suser kvikt mellom de betonggrå kantsteinene på det våte underlaget. Venstre. Høyre. Høyre igjen. Feildosert venstre i nedoverbakken. Hard innbremsing. Hårnålssving.
Med en nesten atletisk følsomhet lyder bilen sjåførens kommando. Rundetidene er lave. Men mest imponerer bilen når det er helt på grepsgrensen. Når hastigheten blir for høy i svingen forsvinner festet progressivt med et tydelig forvarsel om hva som kommer til å skje. Samtidig har jeg fått igjen kontroll på bilen og kan plassere den akkurat som jeg vil.
Etter tre raske runder kjører jeg i garasjen. Mens dekkene byttes tar jeg en slurk vann og noterer en foreløpig karakter: «5 til 4+».
Og kort etterpå er jeg ute på banen.
En helt ny bil
Venstre. Høyre. Høyre igjen. Jøss! Er hele bilen skiftet ut? Kjører jeg plutselig et sportsbilchassis? Det oppleves som det krenger mindre i svingene selv om farten er høyere i hver eneste kurve.
Den allerede lave rundetiden blir redusert med over ett sekund allerede på førsterunden før jeg har rukket å presse bilen til grepsgrensen.
Hva har hendt?
Den kanskje viktigste dekktrenden de siste årene er at vanlige personbiler stadig oftere utstyres med sportsdekk – de såkalte «Ultra-High Performance» (UHP). Produktnavn som Pirelli P-Zero, Goodyear Eagle F1 og Michelin Pilot Sport var tidligere forbeholdt et knippe tyske og italienske høy-ytelsesmodeller.
I dag står det P-Zero på gummien til både Ferrari F8 Tributo og Volvo V90. Til og med en beskjeden Skoda Scala får Goodyear Eagle F1 i fabrikken hvis man velger 17-tommers felger.
Bilprodusentene er pådriverne i denne utviklingen. Opptreden og ytelse har fått høyere prioritet, også hos produsenter som ikke har dyrket noe sporty image. Med økt motorkraft og større felger har vanlige familiebiler tatt seg inn på sportsdekkenes domener.
Tradisjonelle personbildekk tilhører segmentet «High Performance» (HP). Disse er som regel å få opp til 18 tommers felgstørrelse, mens de mer sporty UHP-dekkene selges på 17 tommers felg og oppover. Mange bileiere vil derfor støte på begge disse dekk-kategoriene når det er tid for å bytte dekk.
De mer sporty dekkene tar gjerne bedre i svingene. Men hvilke andre forskjeller er typiske mellom disse dekk-klassene? Og hvor store forskjeller er det snakk om?
Dessverre er det ikke mulig å prøvekjøre et dekk før du kjøper. Derfor har vi gjort prøvekjøringen for deg.
I ny utgave
Vi har valgt å sammenlikne HP-dekket Goodyear Efficient Grip Performance 2 med UHP-dekket Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Begge har nylig blitt lansert i ny utgave og representerer de aller beste dekkene innenfor sine respektive segmenter.
Dekktype
HP
UHP
Dekkprodusent
Goodyear
Goodyear
Dekkmodell
Efficient Grip Performance 2
Eagle F1 Asymmetric 5
Produksjonsland
Polen
Tyskland
Produksjonsuke
Uke 25/2020
Uke 34/2020
EU-merking (rullemotstand)
B
C
EU-merking (våtgrep brems)
A
A
EU-merking (dekkstøy, dbA)
70
70
Mønsterdybde midten (mm)
8,1
8,3
Laste- og hastigshetsindeks
94 W
94 Y
Hardhetsgrad (shore)
65
66
Sliteverdi (treadwear)
360
300
Vekt (kg)
9,0
9,0
Når vi teller opp resultatene fra 12 ulike testrunder står det ganske klart at forskjellen mellom HP- og UHP-dekk er aller størst når det regner og asfalten er bløt.
Kjørekarakteren mellom de to segmentene oppleves som enda større enn det de faktiske målingene klarer å formidle på den vannede banen.
Det sportslige UHP-dekket har et ekstra lag i rammekonstruksjonen som gir økt stabilitet og stivere sidevegger som gir bedre styrefølelse og svinggrep. Samtidig er gummiblandingen optimalisert for bedre grep i kurvene. I sum gir det vesentlige bedre egenskaper på vått, svingete underlag.
En gummiblanding med bedre grep bidrar også til at bremsestrekningen blir kortere. Dessuten har Goodyear hentet en egenskap fra konkurransedekkene, slik at dekkmønsterets kontaktflate mot underlaget blir større ved kraftige nedbremsinger.
På tørt underlag er forskjellene mindre, men UHP-dekket har fortsatt kortere bremsestrekning og det er betydelig ivrigere å styre inn i svingene. Det siste bidrar til en bedre kjøreopplevelse for den som liker å kjøre bil aktivt. Ikke bare i høye hastigheter på en testbane, men den forbedrede styrereaksjonen merkes allerede med beskjedne rattutslag i vanlig hverdagskjøring. Bilen responderer kvikkere og mer lineært på sjåførens input.
Annonse
Pluss og minus
Dekk handler om prioriteringer.
Det man forbedrer for å løfte fram én egenskap, gir en ulempe på et annet område. Noe man ikke merker før det har gått litt tid, er dekkets slitestyrke. Gummiblandingen i HP-dekket har mer fleksibilitet for at dekket skal vare lengre. Den forbedrede følsomheten gjør at slitasjeforskjellen vokser jo grovere asfalt man kjører på.
Det vanlige standarddekket ruller også lettere mot underlaget. I laboratorietester er forskjellen tydelig.
Men når vi måler drivstofforbruk under kjøring på vei er besparelsen adskillig mindre. Drivstofforbruk måles på en oval i relativt lav hastighet (60 km/t) for å isolere selve veimotstanden før vindhastigheten får for stor påvirkning på resultatet.
Det er verdt å tenke på at en elbil er enda mer følsom for økt belastning og har mer å vinne på lav rullemotstand enn en bensindrevet bil.
Mer komfort
HP-dekkets aller største fordel – som man har nytte av i hverdagen – er komforten. HP-dekket har en mykere ramme som er bedre på å absorbere ujevnheter og humper i veien.
Når vi tester veistøy på tre forskjellige asfaltunderlag kommer HP-dekket påtagelig bedre ut både i objektive dB-verdier og i den subjektive vurderingen av komfort for trommehinnene.
Og dette forspranget vokser jo dårligere underlaget er.
Derimot blir UHP-dekket vi tester aldri plagsomt å høre på. Sammenliknet med de åtte HP-dekkene vi har i årets sommerdekktest gir vi Eagle F1 Asymmetric 5 en karakter helt midt på treet. Goodyear er forøvrig en produsent vi tidligere har gitt høye poeng på komfort på sommerdekkene, det gjelder også for deres sportsligere produkt.
Samtidig som vanlige personbiler er aktualisert for UHP-segmentet, har miljø- og komfortkravene økt. Dermed har også forskjellene på komfort og rullemotstand minsket de senere årene.
Annonse
HP-DEKK
PLUSS: Lavt støynivå, lang livslengde, lav rullemotstand, rolig og trygt under press.
MINUS: Noe svakere grep enn UHP-dekket, ikke så kvikk styrerespons.
FOR HVEM? Normalbilisten som vil ha høy komfort og god pris i kombinasjon med trygge, lettkjørte kjøreegenskaper.
UHP-DEKK
PLUSS: Meget godt våtgrep, høy kjøreglede og svarer raskt på sjåførens input.
MINUS: Noe svakere komfort, noe bedre totaløkonomi, mister grepet plutseligere.
FOR HVEM? Den som vil optimere bilens kjørefølelse med kvikkere styrerespons og bedre svinggrep.
Fornyet vitalitet
Men det er ingen grunn til å være urolig for at de mer sporty dekkene er problematiske for hverdagskjøringen.
Den tilpasningen som er gjort for at dekkene skal fungere for normal kjøring har i sin tur foranlediget utvikling av et nytt segment, fantasiløst kalt UUHP, «Ultra Ultra-High Performance».
Alt i alt byr det vanlige HP-dekket på lavest kostnader og best komfort, i kombinasjon med trygge og sikre kjøreegenskaper.
Det er det klokeste valget for aller fleste vanlige forbrukere.
Men vi ble overrasket over den store forbedringen i ren kjøreglede med UHP-dekket, en forbedring som ikke har noen større ulemper.
Med et aktivt dekkvalg kan den kresne sjåføren løfte bilens kjøreegenskaper med bedre styrerespons, tryggere svinggrep og kortere bremsestrekninger ved å øke dekkbudsjettet en smule.
Og dét kan faktisk være et prisverdig tiltak for å gi vogna fornyet vitalitet.