MÅLING: Et lite trykk på testskjermen mellom de utallige rundene på den store testbanen i Spania.

Sommerdekktesten 2023:

Slik var resultatene i hver testdisiplin

Dekkene får poeng i 10 ulike kategorier i vår store test. Her er resultatene i hver av kategoriene.

Publisert Sist oppdatert

Testen ble utført i løpet av en uke i begynnelsen av oktober 2022 på Hakka Ring i Santa Cruz de la Zarza like utenfor den spanske hovedstaden Madrid. Været var stort sett sol og drøyt 20 grader, representativt for en god skandinavisk sommerdag.

Alle tester innledes og avsluttes med kjøring av referansedekk, noen ganger kjøres det også referansedekk innemellom testdekkene hvis det er behov. Alle resultater avstemmes med hvordan referansedekkets resultater endrer seg i løpet av dagen. Slik kan måleverdiene korrigeres ut fra hvordan grepsnivået påvirkes av ytre omstendigheter.

To Audi A4 Avant med automatkasse ble anvendt i testene. Vi tester med ABS-system i gang, men med antisladd-systemet i sportsmodus for at vi bedre skal kunne kjenne dekkets balanse under kjøretesten.

VIVA ESPANA: Testen ble kjørt på Nokians nye anlegg utenfor Madrid.

Her er resultatene i hver enkelt testdisiplin

Bremsing våt asfalt

Dekk Meter
Nokian24,4
Hankook24,7
Falken24,9
Michelin25,0
Goodyear25,6
Pirelli26,2
Bridgestone26,5
Sunfull27,3

Værforhold: Sol, 22–27°C

KOMMENTAR: Gj.snitt av åtte ABS-innbremsinger fra 80 km/t på 1,0 mm vann. De aller fleste dekkene har imponerende bra grep mot den våte asfalten. Best biter gummien i Nokian og Hankook, mens Michelin imponerer med utrolig jevne resultater. Pirelli og Bridgestone ligger noe bak, mens Sunfull har drøyt 10 prosent lengre bremsestrekning enn de beste.

Svinggrep våt asfalt

Plassering Tid, sek
Goodyear11,29
Michelin11,37
Bridgestone11,43
Pirelli11,47
Falken11,52
Nokian11,56
Hankook11,86
Sunfull11,90

Værforhold: Sol, 21–25°C

KOMMENTAR: Gj.snitt av åtte runder rundt i en sirkel med 0,8 mm vann. Goodyears og Michelins gummiblandninger gir best sidegrep på våt vei. Bak disse er det veldig jevnt blant de fire som følger nærmest. Budsjettdekket Sunfull har et overraskende bra svinggrep, ikke langt bak de dyreste premiumdekkene.

Kjøring våt asfalt

Plassering Tid, sek
Goodyear72,5
Michelin72,5
Nokian73,0
Falken73,6
Pirelli73,8
Bridgestone74,1
Hankook74,8
Sunfull76,5

Værforhold: Sol, 21–25°C

KOMMENTAR: Gj.snitt-tid fra tre runder med 1,0 mm vanndybde. Goodyear og Michelin er de mest lettkontrollerte på grepsgrensen. Særlig Goodyear er presist og godt, og opprettholder stabiliteten på bakparten. Michelin imponerer under innbremsingen. Pirelli og Bridgestone slipper ofte bakpartiet først når grepet slipper. Sunfull understyrer kraftig.

Vannplaning

Dekk Km/t
Falken82,3
Goodyear82,1
Michelin81,7
Bridgestone 181,2
Nokian81,2
Hankook80,2
Sunfull80,0
Pirelli80,0

Værforhold: Sol, 20–21°C

KOMMENTAR: Hastigheten der forhjulene begynner å spinne med 15 prosent høyere hastighet enn bakhjulene under akselerasjon rett frem. Vanndybde 7,0 mm. Det er forholdsvis små forskjeller mellom alle dekkene. Falken og Goodyear har best motstandskraft mot vannplaning, fulgt av Michelin. Sunfull og Pirelli er dekkene som mistet grepet først.

Vannplaning sving

Plassering Km/t
Goodyear64,3
Falken63,8
Hankook63,8
Michelin63,5
Sunfull63,3
Nokian62,6
Bridgestone62,2
Pirelli61,5

Værforhold: Sol, 20–21°C

KOMMENTAR: Hastigheten ved den høyeste g-verdien i en sving med 8,0 mm vann. Det er større forskjeller ved vannplaning i sving enn på rette strekninger. I denne disiplinen halter Birdgestone og spesielt Pirelli en stykke bak de øvrige. Goodyear og Falken er best enda en gang i det dype vannet, fulgt av Hankook.

Bremsing tørr asfalt

Plassering Meter
Nokian33,2
Goodyear33,5
Pirelli33,7
Falken33,8
Michelin34,1
Bridgestone34,3
Hankook34,4
Sunfull36,5

Værforhold: Sol, 19–24°

KOMMENTAR: ABS-innbremsing fra 100 km/t. Snittverdi fra seks innbremsinger. Igjen er det Nokian som har kortest bremsestrekning, tett fulgt av Goodyear. Men det er ingen store forskjeller mellom de mest kjente produsentene. Akkurat som på våt asfalt har Sunfull 10 prosent lengre bremselengde enn det beste dekket.

Kjøring tørr asfalt

Plassering Tid, sek
Bridgestone111,9
Michelin112,3
Pirelli112,5
Goodyear113,0
Falken113,0
Hankook113,4
Nokian113,5
Sunfull115,5

Værforhold: Sol, 19–24°

KOMMENTAR: Gj.snitt-tid av to runder. Bridgestone takler høyere sidekrefter enn noen av konkurrentene. Pirelli har også en fin styrefølelse og pigg kjøreopplevelse. Michelin imponerer med god bremsestabilitet. Styrepresisjonen hos Falken og Nokian er et lite hakk bak de øvrige. Sunfull har dårlig stabilitet og kommer lett ut av kurs ved raske filskifter.

Rullemotstand

Dekk RR-koeffisient, kg/tonn
Goodyear8,11
Hankook8,28
Falken8,44
Pirelli8,46
Michelin8,70
Nokian8,72
Bridgestone9,27
Sunfull10,11

Testforhold: I laboratorium, innendørs.

KOMMENTAR: Rullemotstandskoeffisient, kg/tonn målt i laboratorium i tråd med EU-merkningen. Dessverre hadde vi problemer med drivstoffmålingsutstyret, slik at vi ikke har tall for faktisk forbruk på bilene. Tommelfingerregelen er 10 prosent forskjell i rullemotstand = 1,6 prosent i bensinforbruk. Bridgestone og Sunfull har dermed ca. 0,2 l/100 km i forbruksøkning.

Støy – måleverdi og subjektiv bedømming

Støy-karakter Støy dB(A) Støy dB(A)
Subjektivt70 km/t grov asfalt80/110 km/t flat vei
Bridgestone369,665,2 / 68,1
Falken369,664,9 / 68,4
Goodyear469,665,2 / 68,7
Hankook269,164,6 / 68,2
Michelin469,665,2 / 68,2
Nokian569,064,0 / 67,7
Pirelli370,264,6 / 67,7
Sunfull269,465,3 / 68,8

KOMMENTAR: Nokian er det stilleste dekket, både i måleverdi og i subjektiv opplevelse – spesielt på grov asfalt. Goodyear har noe høyere måleverdi,men lydbildet har behagelige frekvenser i alle deløvelser. Hankook er stille ved kjøring rett frem, men får en forstyrrende, pulserende lyd i svingene. Pirelli ruller diskret i høy fart på flat vei, men sliter med noen lavfrekvente basstoner på grovere underlag. Sunfull har mer støy jo høyere hastigheten blir, men klarer seg ganske bra på rette strekninger på den grove asfalten.

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 15
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Sammenlagt 100