NUMMER SEKS: Pirelli P-Zero PZ4 SC.

Sommerdekktesten 2023:

Pirelli P-Zero PZ4 SC

Det svinger av dette dekket: Fra herlig kjørefølelse til tidlig vannplaning.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Høy kjøreglede, grepnivå tørr vei.

MINUS:

Vannplaning, støy på grov asfalt.

Siste generasjon P-Zero er testens veteran. Lansert allerede i 2017 tilbys PZ4 i to versjoner, LS (Luxury Saloon) og SC (Sport Car) hvorav SC er det som tilbys på ettermarkedet i den aktuelle dimensjonen.

På tørr vei oppviser Pirelli en herlig kjørefølelse med lineær styring og presis opptreden mellom kjeglene. Derimot taper det på våt vei. Den vannplaner tidligst av alle i testen, og bremselengdene er heller ikke imponerende.

Når svinghastigheten er for høy mistet den ofte festet i bakpartiet først. Sammenliknet med Bridgestone er riktignok Pirellis mer progressive bakvognslipp lettere å kontrollere.

Det virker imidlertid følsomt for underlaget med dårlig støy-score på grov asfalt, det gir sjetteplass totalt.

Pirelli P-Zero PZ4 SC

74 poeng

Last- og hastighetsindeks:97Y

Fakta

Produksjonsland:Italia Produksjonsdato:09/05 2022

EU-merking rullemotstand: C
EU-merking våtgrep: A
EU-merking støy dB(A): 69
Mønsterdybde: 7,2 mm
Hardhetstall (grader Shore): 75
Sliteverdi (treadwear): 300
Montering: Rotasjonsretning
Vekt: 9,8 kg

Tørr asfalt

Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:15

Våt asfalt

Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:9 Grep:8 Vannplaning:8 Vannplaning sving:6

Annet

Støy:3 Forbruk:8

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Karakter Maks poeng Goodyear Michelin Nokian Falken Hankook Pirelli Bridgestone Sunfull
Bremsing våt asfalt151212151215996
Svinggrep våt asfalt101010886886
Kjøring på våt asfalt15151512126993
Vannplaning1010108108888
Vannplaning, sving1010881010668
Bremsingtørr asfalt101081088884
Kjøring tørr asfalt101215991215153
Drivstofforbruk101088810842
Støy544532332
Totalt1009390838077747042
Plassering12345678

Produksjonsland: Italia

Produksjonsdato: Uke 19, 2022

EU-merking rullemotstand: C

EU-merking våtgrep: A

EU-merking støy dB(A): 69

Mønsterdybde: 7,2 mm

Laste- og hastighetsindeks: 97/Y

Hardhetstall (grader Shore): 75

Sliteverdi (treadwear): 300

Montering: Rotasjonsretning

Vekt: 9,8 kg

Vi Bilägares däcktest 2022Nokian Tyres Hakka Ring Bilder till 2023 års tester av sommardäck. Fotograferade av Mikael Helsing i Madrid oktober 2022.

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 15
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Sammenlagt: 100