Dyrt, dårlig grep og kjørefølelse i sommertemperatur, støy
Hva kan man forvente seg av et helårsdekk i god sommervarme? Selv med den høyeste prislappen, kan vi konstatere at dekket har grepnivå på linje med billige budsjettdekk fra Kina.
At det likevel er et premiumdekk blir tydelig med bra stabilitet og kjørbarhet under press i unnamanøvertesten.
Derimot gir det myke mønsteret en diffus kjørefølelse.
Helårsdekket har like fullt et ess i ermet:
Mens ordinære sommerdekk er totalt verdiløse på snø, har CrossClimate 2 et visst grep også på vinterføre.
Det kan være til nytte på steder i landet der det kan falle snø i juni eller august.
Men for de som kjører alle andre steder, er ekte sommerdekk et mye bedre valg.
Helårsdekk Michelin CrossClimate 2
51 poeng
Last- og hastighetsindeks:98W
Fakta
Produksjonsland:SpaniaProduksjonsdato:20/02 2023
EU-merking, rullemotstand: B EU-merking, våtgrep brems: B EU-merking, dekkstøy dbA: 71 Mønsterdybde: 6,6 mm Hardhetstall (grader Shore): 63 Sliteverdi (treadwear): Ikke oppgitt
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.