Mørk VW Tiguan
BEHAGELIG: VW Tiguan er stabil på veien og fast i understellet, uten at den blir slitsomt stiv. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Vi har testet Volkswagen Tiguan:

Diesel på sitt beste

Tiguan hadde nok kommet i en hybridversjon om det ikke var for dieselskandalen i 2015 som tappet Volkswagen for mye økonomisk muskelkraft. Dermed har Tiguan mistet viktige markedsandeler, men er ironisk nok den mest solgte diesel-SUV-en i Norge.

Del denne artikkelen
75 Poeng

Vår testbil har en 150 hesters turbodiesel, firehjulstrekk og Volkswagens velprøvde dobbeltkløtsjgirkasse (DSG).

I rene akselerasjonsøvelser havner den litt bak de langt mer motorsterke konkurrentene i denne testen, men i mellomregisteret – der biler flest befinner seg det meste av tiden – spiller dreiemomentet og den smidige girkassen ypperlig på lag.

Da er 150 hester mer enn tilstrekkelig, og diesel i en slik bil føles som det naturlige valget.

DSG-giret skifter lynraskt og nærmest sømløst i fart, men oppleves litt hakkete i typiske parkeringssituasjoner – likt alle girkasser med denne teknologien.

Også ved kickdown er responsen tregere sammenliknet med de andre girkassene i testen.

Det innvendige støynivået er, sammen med Mazda CX-5, det mest behagelige. Den er stabil på veien og fast i understellet, uten at den blir slitsomt stiv. Setene er meget gode.

Tiguan får et digert pluss fra Motor for baksetene som kan skyves 18 centimeter.

Dermed kan bagasjeromvolumet økes fra 520 til 618 liter de gangene du trenger maksimal bagasjeplass, men fortsatt vil ha plass til noen i baksetet – fortrinnsvis barn.

Trenger du enda mer plass, så får du også en forlenget versjon med både fem og sju seter.

VW Tiguan

Lengde/bredde/høyde 449/184/166 cm
Hengervekt 2500
Opplyst forbruk (l/mil) 0,69
CO2 (g/kg) 184 (WLTP)
Bagasjerom (liter) 615 (1405) femseter (toseter)
Bakkeklaring 20 cm
Bilens vekt/maks nyttelast 1650/495
Dekkdimensjon 235/45R19
75 Poeng

VW Tiguan

Pris: Fra 448.200 (150 hk. bensin/automat, forhjulsdrift, «Business») Finnes i hele 23 versjoner, også i lang utgave og sju seter. Norges mest solgte diesel-SUV. Pris testbil: 557.900 (150 hk. diesel/automat, firehjulsdrift, «R-line Exclusive») (eks reg./frakt/andre leveringsomkostninger)
Vi testet: Drivlinje: 4-sylindret dieselmotor, 110 kw/150 hk (340 Nm) 0-100 km/t: 9,3 sek. (fabrikktall) Toppfart: 200 km/t Firehjulsdrift, 7-trinns automatgir (dobbeltkløtsj)

Miljø og forbruk: 6/10

6

0,69 er det offisielle forbrukstallet ved blandet kjøring. Vi målte forbruket til 0,67 l/mil på en uke med flere ulike sjåfører og kjøremønstere. CO2-utslipp på 184 gram er greit til diesel å være, men skyhøyt i en bilpark med stadig flere utslippsfrie biler.

Pris: 7/10

7

Vår testbil har et meget høyt utstyrsnivå, inkludert en del sporty effekter som ikke alle verken ønsker eller trenger. Det finnes mer prisgunstige Tiguan med firehjulstrekk og automatgir og samme dieselmotor, men uansett ligger VW i øvre del av prissjiktet.

Driftskostnader: 7/10

7

Første service etter 2 år eller 30.000 km., deretter årlig. Det betyr rimeligere vedlikeholdskostnader enn mange konkurrenter de tre første årene. Men girkasse og firehjulsdrift krever hyppige oljeskift på sikt, noe som øker de langsiktige kostnadene.

Annenhåndsverdi: 8/10

8

Markedsverdien holder seg litt bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Leaseplan anbefaler utstyrsgraden «Businessline» pluss en del tilleggspakker (komfort- og transport) – i kombinasjon med automatgir (standard), firehjulsdrift og tilhengerfeste.

Praktisk: 8/10

8

Fleksibelt bagasjerom (fra 520 til 615 liter) gjør dette til den mest fleksible kompakt SUV-en. Store dører og høy sitteposisjon gir lett adkomst. Hengervekt på 2.500 kilo og bakkeklaring på 19 cm gjør den også egnet til litt tøffere bruk.

Sikkerhet: 8/10

8

Fem av fem stjerner fra Euro NCAP i 2016. Sikkerheten til voksne og barn er godt ivaretatt i både front- og sidekollisjoner. Automatisk nødbrems for fotgjengere. Aktivt panser som løfter seg ved påkjørsel.

Design: 7/10

7

Stramt og muskuløst utseende med typiske VW-trekk. Innvendig er alt enda mer merketypisk. Logisk og lettbetjent, men litt dystert og kjedelig. Og andre produsenter har passert VW i materialkvalitet.

Utstyr: 8/10

8

Grunnversjonen «Businessline» er ok utstyrt, men for best komfort og restverdi anbefales tilleggsutstyr som ryggekamera, skinnseter, innsvingbart hengerfeste, elektrisk bakluke og parkeringsvarmer. Mye av dette ligger i greit prisede pakker.

Komfort: 8/10

8

Scorer høyt på fire avgjørende komfortfaktorer: Behagelig automatkasse, motor med ypperlige hverdagskvaliteter, bra støydemping og gode seter. Klimastyring i baksetet og adaptive LED-lys bidrar ytterligere til høy karakter.

Kjøreegenskaper: 8/10

8

VW er mestere i å kombinere god kjørekomfort på langkjøring, med sikre, stabile egenskaper på svingete veier. 150 hk og 340 newtonmeter gjør Tiguan dieseltypisk, med nok krefter i mellomregisteret, men kortpustet på høyere turtall.