Manglende bilbelte straffes med 1500 kroner i gebyr.
Dersom du som fører ikke sørger for å sikre barn under 15 år, får du 2300 kroner i bot.
Her viser kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen «spare-trikset» mange yrkessjåfører bruker: De spenner fast setebeltet, før de setter seg med rumpa på den delen av beltet som egentlig skal være rundt hofta.
– Vi ser ofte at den delen av beltet er helt «nedsittet», forteller Rogneby.
Bring-sjåfør
Da Motor var med den erfarne kontrolløren på kontroll tidligere i høst, stanset han og kollegene hans en varebilsjåfør som jobber på kontrakt med Bring – hvor sjåføren satt akkurat slik. Dermed ble det 1500 kroner i gebyr.
– Det er slik vi avslører det, når vi åpner døra deres, sier Rogneby.
Annonse
– Kjempeskummelt
For det er ikke lett å se ellers. Når sjåførene ser at det er kontroll, fisker de den øverste delen av beltet kjapt over hodet, slik at det utenfra ser ut som de sitter fastspent.
Derfor må yrkessjåførene også stanses.
– Vi ser dette ganske ofte, faktisk daglig når vi har kontroller.
Ikke bare varebilsjåfører som er mye ut og inn av bilen gjør dette. Også lastebilsjåfører, som gjerne kjører lengre etapper.
– Det er jo kjempeskummelt hvis man kræsjer. Man sitter ikke fastspent i setet i det hele tatt, sier Bjørn Uno Rogneby.
– Lite rasjonelt
Trafikksikkerhetseksperter liker ikke det de ser.
– Det er både ulovlig og lite rasjonelt å spare noen sekunder på å ikke bruke bilbelte. I tunge kjøretøy blir fører uten bilbelte i ulykker kastet rundt inne i førerhuset, eller kastet ut av kjøretøyet, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for transport og samfunn i Statens vegvesen.
Manglende bilbeltebruk fører ofte til alvorlige skader, påpeker hun.
– Det er medvirkende til at ulykker får dødelig utfall i 36 prosent av dødsulykkene, viser vegvesenets dybdestudier.
Morten Fransrud i NAF ber yrkessjåfører bruke beltet riktig.
– Sikkerhetsbeltet er det viktigste utstyret vi har i et kjøretøy for å hindre at du blir skadet. Feil bruk kan ha katastrofale konsekvenser, sier han.