
Honda får kraftig refs fra Forbrukertilsynet:
Stanser reklame i Norge og Europa etter Motor-artikkel
Honda reklamerte med et kupéfilter som kunne stoppe covid-19. Det fikk Forbrukertilsynet til å reagere. Reklamen er nå fjernet i Norge og resten av Europa.
I en pressemelding og et informasjonsbrev sendt ut til Honda-interesserte i juni i fjor, kunne man lese følgende om produsentens nye luftfilter – som ville bli tilgjengelig i alle modeller:
«EFFEKTIVT LUFTFILTER I BILEN REDUSERER SMITTESPREDNINGEN. Hondas førsteklasses kupéluftfilter hindrer spredning av aktive virus. Covid-19 blir også stoppet.»
Reagerte umiddelbart
Videre i teksten sto det blant annet at dette er et «premium kupéfilter som er svært effektivt i å fange opp et bredt spekter av skadelige bakterier, allergener og også virus som er knyttet til vesentlige helseproblemer, inkludert smitterisiko forbundet med SARS COV-2 viruset.»
Motor kontaktet Forbrukertilsynet, som umiddelbart reagerte. Ikke minst fordi organet har prioritert å overvåke markedsføring som utnytter koronafrykten i samfunnet.
I et brev til Honda Europe ber Forbrukertilsynet om faktagrunnlag som kan dokumentere at «kupéfilteret har en relevant og betydelig effekt på smittespredning av virus, uten vesentlige begrensninger, når man sitter i en bil, også eventuelt sammen med flere andre personer.»
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er


Villedende og forbudt
Honda får frist til 15. desember i fjor med å framlegge denne dokumentasjonen.
I sitt svar til Honda 11. februar i år, takker Forbrukertilsynet for redegjørelsen.
De skriver videre at de har foretatt en nærmere vurdering, og konkludert med at de anser markedsføringen som villedende og dermed forbudt, ifølge markedsføringsloven.
I den svært omfattende begrunnelsen fra Forbrukertilsynet står blant annet følgende:
«Vår vurdering er at Honda i sin markedsføring, herunder med utsagn som «virus som er koblet til betydelig helserisiko», og at det aktuelle filteret «reduserer smittespredningen» og sikrer «det høyeste beskyttelsesnivået av helsen vår og miljøet», utnytter den pågående Covid-19-situasjonen og forbrukernes frykt for smitte. Det vises også her til at markedsføringen som baserer seg på utnyttelse av forbrukernes frykt, er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning basert på et ønske om trygghet - som ikke får særlig aktualitet, og som forbrukeren ikke hadde foretatt seg ellers.»

Fjernes permanent
Forbrukertilsynet ber videre Honda Europe om en bekreftelse – senest 4. mars 2022 – på at den aktuelle markedsføringen fjernes permanent og ikke gjentas.
Forbrukertilsynet påpeker også overfor Honda at organet kun har myndighet til å be om stans og fjerning av den aktuelle markedsføringen her i Norge.
Men Honda gjøres oppmerksom på at tilsvarende pressememeldinger er sendt ut til andre land i Europa, og at de aktuelle bestemmelsene i markedsføringsloven er basert på et EU-direktiv (direktivet om urimelig handelspraksis).
Presidenten svarte
3. mars får Victoria Skorgevik, juridisk rådgiver i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, et brev tilbake fra presidenten i Honda i Europa, Axel Taebel.
Han skriver at Honda erkjenner og aksepterer konklusjonen fra Forbrukertilsynet, basert på markedsføringsloven.
Han bekrefter videre at all markedsføringsmateriale rundt dette er permanent trukket tilbake fra det norske markedet, og at Honda forplikter seg til å fjerne materialet i sin nåværende form på det europeiske nettsidene.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Saken avsluttet
I en epost til Motor bekrefter Skorgevik utfallet av saken:
«Vi mottok dokumentasjon fra Honda, men vi har vurdert at denne dokumentasjonen ikke ga grunnlag for påstandene i Hondas markedsføring. Vi ba derfor Honda om å endre markedsføringen i Norge, og oppfordret også om at de tok en gjennomgang av markedsføringen på EU-nivå. Honda bekreftet etter dette at de permanent fjerner corona-markedsføringen av luftfilteret i Norge og resten av Europa. Saken ble dermed avsluttet.»