PÅ MUSEUM: Denne uka ble Think Ox plassert i museumslokalene. Selv i dag kunne den vært et alternativ for mange, med sin design og lange rekkevidde. Foto: Norsk Vegmuseum.

Think – den norske elbil-pioneren:

Nå er denne elbil-klassikeren på museum

Bilverdenen måpte da den norske Think-bilen for 11 år siden ble vist frem i Genève. Nå havner bilen på museum. Men fortsatt blir bilfolk imponert.

Publisert Sist oppdatert

– Selv i 2019 har Think Ox et forsprang på mange andre elbiler, sier Motors biljournalist Øivind A. Monn-Iversen mens han titter på bildet av den norske elbilen, som nå havner på museum.

Tidligere denne uka ble Think Ox plassert i museumslokalene i det splitter nye Norsk kjøretøyhistorisk museum, som i pinsen åpner i nye lokaler på Norsk vegmuseum på Lillehammer.

Les også: Ny elbil fra Opel

20 mils rekkevidde

En av hovedattraksjonene er denne konseptmodellen, som aldri kom i full produksjon – men som hadde alle muligheter for å bli en storselger.

Konseptmodellen som nå blir museumsgjenstand ble første gang vist frem på bilutstillingen i Geneve i 2008. Rekkevidden ble den gangen oppgitt til 20 mil, riktignok etter gammel målemetode (NEDC).

Men likevel…

– 20 mil var veldig bra i 2008, sier Monn-Iversen imponert.

Think Ox var en kompakt femseter, litt større enn BMW i3, mindre enn Nissan Leaf.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

TIL MUSEUM: I september ble Think-bilene, blant annet bestselgeren Think City, fraktet fra de gamle produksjonslokalene på Aurskog på Romerike. Nå kan du se dem på splitter nye Norsk Kjøretøyhistorisk museum. Foto: Øystein Asphjell.

– Think brøytet vei

– Vi hadde riktige tanker på et veldig tidlig tidspunkt, sier Øystein Asphjell, maskiningeniør som i ca. 10 år jobbet på utviklingsavdelingen til Think. Han satt også i styret, og har skrevet bok om den norske elbilprodusenten som forsvant like før elbil tok av i Norge.

Think produserte totalt ca. 3500 biler og hadde på det meste rundt 300 ansatte. I 2011 var det helt slutt.

– Er det vemodig at Think havner på museum mens andre elbiler selger som bare det?

– Nei. Think var en kjempestor suksess. Uten Think og forløperen Pivco hadde ikke Norge vært der vi er i dag med elbilsatsing. Ofte er det slik at pionerene ikke blir de kommersielle vinnerne. Vi brøytet vei, men brant lyset, sier Asphjell.

Les også: Kjører du elbil ulovlig?

2000 kvadratmeter

Norsk Kjøretøyhistorisk museum holdt i flere tiår til i Lillehammer sentrum, inntil gamle entusiaster for noen år siden ga opp driften og overlot fremtiden til Norsk vegmuseum, som driftes av Statens vegvesen.

I de splitter nye museumslokalene på 2000 kvadratmeter presenteres Think-historien i en egen avdeling med blant annet flere konseptbiler som aldri tidligere er vist frem.

Øystein Asphjell gleder seg til det nye museet åpner.

– Think er en veldig viktig del av norsk industrihistorie. Jeg er glad vi har greid å bevare den og at historien nå blir fortalt.

Les også: Elbilistene sparer 1,2 milliarder kroner i bompenger