Video: FORD MOTOR

Se filmen med unik Mustang Mach-e:

Hvem sa at elbiler MÅ være kjedelige?

Noen ganger må man smøre tjukt på for å markere et poeng. Ford har ikke spart ikke på noe for å bevise at også elbiler kan være noe ekstra.

Publisert Sist oppdatert

Ford debuterer for alvor i elbilmarkedet med sin Mustang Mach-e, og de strekker strikken langt for å vise at også elbiler kan ha kvaliteter som begeistrer.

Vel 10.000 arbeidstimer skal ha gått med på å lage en prototype av Mach-e med sju motorer og 1400 hester under panseret.

Den amerikanske racerkjøreren og drifteren Vaughn Giffin jr. har jobbet tett med Ford i mange år – og han har vært tett involvert i dette prosjektet. Han satt da også bak rattet da kreftene ble sluppet løs.

IKKE DUSINVARE: Prototypen heter Mach-e 1400. Den skal ikke serieproduseres.
IKKE DUSINVARE: Prototypen heter Mach-e 1400. Den skal ikke serieproduseres.
IKKE DUSINVARE: Prototypen heter Mach-e 1400. Den skal ikke serieproduseres.
IKKE DUSINVARE: Prototypen heter Mach-e 1400. Den skal ikke serieproduseres.
IKKE DUSINVARE: Prototypen heter Mach-e 1400. Den skal ikke serieproduseres.

– Å sitte bak rattet på denne bilen har fullstendig forandret mitt perspektiv på hva kraft og moment kan være, sier Giffin.

– Den største utfordringen var å kontrollere den ekstreme kraften som oppstår med sju motorer. Men denne bilen skal vise det muliges kunst med en elbil, sier Mark Rushbrook, motorsportsjef i Ford Performance, til nettsiden Electrek.