MÅ MULIGENS REPARERES: De nyeste ladbare BMW-hybridene har en mulig kortslutningsrisiko.

BMW tilbakekaller ladbare hybrider:

Batteriene kan kortslutte på ladbare BMW-modeller

BMW ber kundene la være å lade bilen. Leveranser av modellene det gjelder stanses.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert - 21. august 2020

BMW tilbakekaller flere modeller ladbare hybrider og stanser utleveringer til kunder av modellene det gjelder.

Det bekrefter selskapet overfor bilmagasinet Auto Motor und Sport (AMS).

Dette skjer kort tid etter at Ford måtte gå til tilsvarende skritt angående sin nye ladbare SUV, Kuga.

Alle de nye ladbare berørt

Det skal dreie seg om de nylig lanserte ladehybridene i modellseriene X1, X2, X3, X5, 225xe Active Tourer,5- og 7-serien, samt Mini Countryman

Årsaken skal ifølge BMW selv være at en sveiseskjøt på noen av høyspenningsbatteriene ikke er blitt utjevnet, med den potensielle konsekvens at det i verste fall kan oppstå kortslutning.

Det skal ifølge produsenten ikke være rapportert om ulykker på grunn av dette.

Begrenset omfang

Det skal være et relativt lavt antall biler som er berørt av feilen.

Auto Motor under Sport skriver at det gjelder 4460 eksemplarer globalt, ifølge magasinet er 100 av dem levert tyske kunder..

Eierne av bilene det gjelder blir bedt om umiddelbart å slutte å lade bilene eksternt, og får en innkalling for å få undersøkt bilen på verksted, en kontrolloperasjon som skal ta ca. en halvtime.

Behøves det en reparasjon, vil kunden måtte sette igjen bilen. Tiden det vil ta å reparere feilen er ennå ikke kjent.

Bare seks biler med mulig avvik levert i Norge

I Norge er det levert et tyvetalls biler til kunder som vil bli kontaktet nå snarest mulig. Det opplyser kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

I en oppfølgende e-post presiserer han:

- Etter først å ha siktet oss inn mot et tyvetalls utleverte kundebiler, så kan vi nå orientere om at det korrekte antallet er 6 utleverte kundebiler. Etter nærmere gjennnomgang har det vært mulig å ekskludere stadig flere biler fra den første listen.

- GJELDER SEKS KUNDEBILER I NORGE: Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, sier biler med mulig avvik skal kontrolleres før levering til kunde.

- Sannsynligheten for en kortslutning i høyspentbatteriet er svært lav, men vi ønsker naturligvis å kontrollere disse bilene, sier Tegneby.

- Derfor vil også disse kundene bli bedt om å ikke lade bilen eller bruke bilens Sport-modus/«manuell giring» (som generer lading i batteriet), inntil vi har fått undersøkt ladesystemet til høyspentbatteriet. En slik undersøkelse vil ta ca. 30 minutter.

- Tirsdag kveld (18. august, journ. anm.), begynte vi utsending av push-varsel til disse kundene gjennom BMW Connected app’en og direkte til bilene, oppdaterer Tegneby.

- Kundene må da ha logget bilen sin mot app’en for å kunne se dette, mens i bilens display er varslet uansett synlig. Dette er mulig for oss siden bilene er trådløst oppkoblet.

- Som standard rutine er, så vil de også motta at brev. Dette er også klart for utsendelse, men vi venter på siste eier- og adressebekreftelse fra Statens Vegvesen. Det er også rutine med tanke på evnt. eierbytter som vi ikke er kjent med.

Forsinkede leveringer mulig

- Vi iverksetter samtidig kontroll av biler som er produsert, men enda ikke levert til kunder. Dette gjøres i regi av oss som importør. Årsaken til denne ekstra kontrollen er at det er avdekket et avvik i produksjonen av enkelte batteri-celler i perioden 13. mars til 6. august.

- Dette er batteri-celler/moduler som brukes i plug-in hybridene av BMW 3-serie Sedan og Touring, X1, X2, X3, X5, 2 Series Active Tourer, 7-serie, 5-serie Sedan og Touring, samt MINI Countryman. Vi er ikke kjent med hendelser eller ulykker knyttet til dette avviket, presiserer Tegneby.

- Vi beklager på det sterkeste de utfordringer dette bringer med seg for våre kunder. Våre forhandlere vil bli ytterligere informert gjennom dagen og vi understreker at forhandlerne ikke kan lastes for forsinkede leveringer til kunder som følge av den kontrollen vi nå skal gjøre, sier Tegneby.