VENTETID: Nybilsalget i EU er nesten halvert sammenliknet med samme tid i fjor.

Frankrike er unntaket i koronakrisen:

Elbilinsentivene skaper storsalg

Med sine ferske elbil-insentiver er Frankrike unntaket i en bilbransje som fortsatt er preget av koronakrisen.

Publisert Sist oppdatert

Krisen i bilbransjen

  • Koronakrisen stengte det meste av bilindustrien i mange måneder.
  • Fortsatt er tallene dramatiske, men det er tegn til optimisme.

I starten av juni lanserte franske myndigheter ulike insentiver for å stimulere til kjøp av elektrifiserte biler. Det har gitt en økning i salget på 1,2 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Det pynter litt på en generell stygg tilbakegang for franske bilforhandlere første halvdel av 2020: Minus 38,6 prosent.

Spania rammet hardt

Kontrasten til de øvrige EU-landene er enda større. Spania er hardest rammet, med en nedgang på 50,9 prosent så langt i år (ned 36,7 i juni), fulgt av Italia, med en nedgang på 46,1 prosent (ned 32,3 i juni).

Tyskland har en nedgang på 34,5 første halvdel (32,3 prosent i juni), til tross for at det er åpnet for full virksomhet igjen etter korona-restriksjonene.

På vei opp

Totalt sett ble det registrert 949 722 biler i juni i år, et fall på 22,3 prosent sammenliknet med samme måned i fjor (1 222 942 biler).

Lysglimtet for bilindustrien ligger i en stigende kurve. I mai var den totale nedgangen i EU på hele 52,3 prosent. Etterspørselen etter nye biler er med andre ord på vei opp.

Ned i Norge

Ser vi til Norge, så ble det totalt solgt 59.224 nye personbiler i første halvår. Det er en nedgang på 24,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Andelen elbiler utgjorde 48,1 prosent.