LITT KORTERE: De første Kia e-Niro er ventet til Norge i midten av måneden – dog med litt dårligere rekkevidde enn antatt. Foto: Kia Motor

Elektriske Niro ble testet feil:

Kias el-SUV får tre mil dårligere rekkevidde

Kias elbilnyhet ble testet for lenge i bykjøring og fikk dermed kunstig høy rekkevidde. Nå er tallet justert ned fra 485 til 455 kilometer.

Publisert Sist oppdatert

Fortsatt snakker vi om en elbil i den ypperste eliten blant de mer folkelige variantene, men nå i mer realistisk avstand til sitt litt mindre og lettere konsernsøsken med samme tekniske spesifikasjoner, Hyundai Kona.

Kona har en oppgitt rekkevidde på 482 kilometer.

Les også: Kåret til årets familiebil i Sverige

For lenge i by

Kia oppdaget selv feilen som var godkjent av et uavhengig testorgan, og har meddelt endringene i en e-post til de drøye 6000 som har skrevet seg på reservasjonslistene.

Feilen forklares med at bilen ble testet for lenge i bymiljø med lavere fart og lavere energiforbruk – og at denne delen av syklusen dermed fikk for stor påvirkning på sluttresultatet.

Endringene gjelder for øvrig også modellen med det mindre batteriet på 39,2 kWh batteri. Der reduseres rekkevidden fra 311 til 288 kilometer. Men denne versjonen kommer foreløpig ikke til Norge.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå

Kalde nord

Hyundai uttalte i forbindelse med lanseringen av Kona at denne batteripakken ikke tilfredsstilte kravene vi har her i kalde nord. Senere kom Kia fram til samme løsning.

Også Kias ferskeste nyhet, den kraftig oppgraderte Kia Soul, leveres nå med den største batteripakken. Det er grunn til å tro at det var under typegodkjenningsprosessen med Soul at Kia oppdaget feilen i testprosedyren.