Hvit bil på utstilling
SUKSESS: Kia Niro Electric har fått masse anerkjennelse allerede før den har kommet på veiene, ikke minst fra våre naboer i øst.
Kia e-Niro imponerer svenskene:

Kåret til «Årets familiebil»

Den koster flesk og foreløpig finnes ikke én av dem på svenske veier. Våre naboer er likevel svært begeistret for Kias elektriske nykommer.

Del denne artikkelen

Et knippe av Sveriges fremste motorjournalister har sittet i juryen til bladet «Motorföraren» og kåret Kia Niro Electric til «Årets familiebil».

Prisen har blitt delt ut siden 1996, og for første gang til en elbil.

Juryen uttaler blant annet dette:

«Elbilen er på sterk frammarsj og rekkevidden blir stadig bedre. Kia Niro viser at en elbil kan fungere i hverdagen for en stor andel bileiere som i dag vil gjøre et aktivt miljøvalg til en rimelig kostnad. Juryen trekker spesielt fram bilens størrelse, rekkevidde og sikkerhetsnivå.»

Les også: Her gjør Stortinget årets viktigste elbilvedtak

Klimarabatt

Men svenskene må ut med mye penger for å sikre seg lavere løpende utgifter og litt bedre miljøsamvittighet. En helelektrisk Niro koster 429.900 svenske kroner. Her kan man trekke fra 60.000 kroner i statlig klimarabatt.

Likevel: En tilsvarende utstyrt selvladende hybrid koster 233.900.

I Norge vil vi få se de første Kia Electric på veiene i midten av desember.

Videre forventer importøren at Norge får rundt 2000 biler i løpet av 2019, men påpeker at «det kan bli flere og det kan bli færre.» Reservasjonslisten er nå stengt, etter at drøye 6000 meldte sin interesse for bilen.

Les også: Lang kø for lang rekkevidde

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Uten feste?

Det er foreløpig ikke bestemt om Niro Electric får tilhengerfeste. Tester foregår, og en endelig beslutning kommer trolig i mars. De første kullene med biler vil med andre ord ikke ha dette tilleggsvalget.

Startprisen er 377.400 kroner. Det er 50.000 kroner mer enn konsernsøsken Hyundai Kona med samme drivlinje, altså et batteri på 64 kWh som gir 204 hk. og et dreiemoment på 395 nm.

Men Niro er en større bil enn Kona, og spesielt bagasjeplassen kan bli utslagsgivende for mange kunder: Kia rommer 451 liter, Kona 332.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner