SÅ BRA! Audi e-tron blir bilen å slå i det dyreste elbil-segmentet. Dette er en fabelaktig premium-SUV, både for den som tenker grønt og for den som leter etter bil med kraft. Foto: Tobias Sagmeister/Audi

Første prøvekjøring med Audi e-tron:

Den heteste av alle elbiler

Audi e-tron vil være familiebilen for den som vil ha en sportslig og romslig SUV uten utslipp. Superrask lading, høy komfort, romslig plass og underholdende kjøreegenskaper taler for at e-tron blir en suksess. Motor/Vi Bilägare er blant de første som har fått prøvekjøre.

Publisert Sist oppdatert

Å reise på safari med en bil burde i prinsippet være veldig nær selve idealet. Vi smyger oss helt stille gjennom sanden i Kalahariørkenen og spaner intenst i alle retninger.

I pressemateriellet vi har fått finnes veldig fine bilder av Audi e-tron omgitt av giraffer, og en passelig nærkontakt av den typen ville naturlig nok vært trivelig.

Les også: Så mye koster tilleggsutstyret på e-tron

Vi ser en flokk Springbock-antiloper i full fart gjennom landskapet, noen termittstubber, trær med et enormt antall veverfugler, pluss en imponerende haug med strutseegg. Men giraffene har valgt å holde seg borte.

Men det er ikke for dyrelivets skyld vi er på testkjøring akkurat her i Namibia. Det er for underlaget.

Les også: Så lange er ventelistene på elbil-modellene


VITALE MÅL: 490 cm fra ende til annen, 194 cm bred og 162 cm høy. Bakkeklaringen varierer etter innstilling fra 14,6 til 22,2 cm.

Som på norsk is

Kombinasjonen av saltsletter og sand gir en friksjon som minner veldig om nordisk vintervei.

– Jeg har jobbet med utviklingen av denne bilen i traktene ved Arvidsjaur og Arjeplog (to områder i nord-Sverige hvor bilprodusentene driver mye testkjøring, red. anm.) i nesten 10 år, forteller Michael Wein, ingeniør i Audi med hovedansvar for energigjenvinning og bremsekontrollsystemer.

Underlaget på testkjøringen i Namibia sør i Afrika er en veldig god simulering på hvordan det er å kjøre bilen på snø og is i nord.

Hele evenementet er stelt i stand for å gi et lite antall biljournalister mulighet til å oppleve bilens offroadmuligheter, samt kjøreegenskaper på glatt føre, noe som selvfølgelig er viktig for oss oppe i nord.

Les også: Disse sju bilene spisser elbil-kampen

Det står raskt klart for oss at Michael Wein og hans kolleger har gjort et meget bra arbeid.

Audi e-tron ruller dit sjåføren styrer, og de elektroniske støttesystemene gjør en meget bra jobb for at den store bilen skal holde seg sporet på det «glatte» føret.

Det føles litt som å kjøre på is, men e-tron går nesten helt nøytralt. Når farten blir høy understyrer bilen, men den oppfører seg hele tiden trygt og forutsigbart.

Vi har kjørt de første rundene på bane som Audis chassisteknikere har staket ut i sanden med kjøremodusvelgeren innstilt på automat. Når vi dykker ned i menyen finnes det et utall muligheter til å variere styring, fjæring, antisladd-systemer og ikke minst firehjulsdriften etter hvilke egenskaper man ønsker seg.

I sitt mest sportslige modus forvandles bilen til den rene rallyvogna som lar seg slenge rundt i sanden med kraftig sladd og sanden sprutende fra alle fire hjulene.

Jeg kan garantere at villmannskjøring på lukket bane er barnslig moro, selv uten særlig motorlyd.

Les også: Bruker 2,5 milliarder bompenge-kroner for å rive vestkantvillaer

MAGISKE OMGIVELSER: Vi testet e-tron på et underlag av salt og sand som minner mye om glatt nordisk vinterføre. Der fungerte bilen utmerket. e-tron hurtiglader til 80 prosent på 30 minutter. Og den gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Tillitvekkende

Elmotorens evne til å levere full effekt umiddelbart tryller bort vektbelastningen, og gjør den store og sikkert ganske tunge (offisiell vekt er ennå ikke oppgitt) SUV’en veldig underholdende å kjøre. Bilen kan trekke last på 1800 kilo.

På vår safaritur var underlaget først og fremst sand, så Quattro-systemet fikk arbeide hardt, men bilen rullet stabilt og tillitvekkende framover.

Vi kjørte også i offroad-modus som blant annet innebærer at luftfjæringen blir høyere, mens Hill Descent Control aktiveres og bremser bilen i bratte utforbakker, samtidig som sikkerhetsssystemet tillater mer hjulspinn før effekten strupes.

Vår rundtur var ikke altfor krevende, men sikkert tøffere enn de fleste e-tron-kjøpere kommer å utsette sin bil for.

Les også: Dette dekket scorer historisk bra i Motors store vinterdekktest

På høyeste nivå blir fjæringen hard, men normalt er komforten veldig bra. Det er godt med plass, ettersom e-tron ligger nærmere Q7 enn Q5 både i innvendige og utvendige mål.

Bagasjerommet er stort, men skal man laste mye og tungt kan det bli en påkjenning for ryggen fordi lastegulvet er høyt. I baksetet er det også godt med plass, og setet er høyt – noe som gir en behagelig benvinkel også for voksne passasjerer.

Plassen i forsetene er gode, og setene i testbilene vi kjørte var svært bekvemme.

Veistøy er et viktig element for oss nordboere, men det må vi komme tilbake til når vi har testet bilen hjemme.

Les også: Første Volvo-elbil får utsalg i Oslo

Kjente omgivelser

Førermiljøet minner veldig mye Audi A6, A7 og A8.

Foran sjåføren er en digital skjerm for de vanlige instrumentene som er lett å lese. I midten av midtkonsollen er det en stor touchskjerm for infotainment-systemet og under der en mindre touchskjerm for klimaanlegget.

Begge disse skjermene har en såkalt haptisk tilbakemeldingsteknologi som betyr at man får en liten vibrasjon i fingertuppen som bekreftelse på at man har trykket på en funksjon. Jeg mener Audis system fungerer bedre enn mange andre touchskjermer, men vil samtidig hevde at de er vanskeligere i fart – og at de krever mer oppmerksomhet fra føreren enn tradisjonelle knapper og vridningsløsninger.

På e-tron er bruken av den nedre skjermen en smule lettere fordi man kan ha girspaken som støtte for håndleddet.

Noen girkasse i tradisjonell forstand finnes selvfølgelig ikke på denne bilen, men styrehjulet i midtkonsollen kunne sitte på hvilken som helst fossilbil. Det er på et vis hele essensen av e-tron.

Hvis man ikke er bilinteressert, vil man knapt merke at dette er en elbil. Såvel utseende og som kjøreopplevelse er veldig lik den du får i «en vanlig bil».

Les også: Her er nye BMW 3-serie

Spesielle speil

SIDEKAMERA: De digitale speilene gir lavere luftmotstand, men kanskje gimmick-faktoren betyr mer for de kundene som velger å bla opp 15.000 ekstra for disse?

Eksperten vet at dette er den første el-SUV’en som har «break by wire»-teknikk som automatisk sørger for energigjenvinning ved retardasjon. Den vanlige sjåfør merker ingenting, ettersom bremsepedalen kjennes og fungerer som den alltid har gjort.

Men så kommer vi til de digitale sidespeilene, som ikke likner noe annet i bilverdenen. Som tilvalg kan man istedet for vanlige sidespeil få et videokamera på hver side av bilen.

Fremst på fordørenes innsider sitter en bildeskjerm som viser hva som skjer på hver side av bilen. Til å begynne med er det vanskelig å venne seg til at man ikke skal se der man pleier, men tilvenning hjelper.

De digitale speilene gir lavere luftmotstand, men jeg tror gimmick-faktoren likevel betyr mer for de kundene som velger å bla opp 15.000 ekstra for disse.

Les også: Er dette årets beste elbil?

Mye Audi e-tron er en ettertraktet bil. Tusenvis av mennesker har betalt over 20.000 kroner for en plass i kjøpekøen.

Ryktene forteller at fabrikken i Belgia har kapasitet til 20.000 biler pr år, hvilket betyr at 2019-produksjonen straks er solgt. 6000 av bestillingene er gjort i Norge.

Hvis bare rekkevidden holder de 40 milene Audi lover, så vil de kundene ikke bli skuffet.

For Audi e-tron blir bilen å slå i denne klassen.

BEST I TEST: Tommy Wahlström, redaksjonssjef i svenske Vi Bilägare som Motor samarbeider med, under testkjøring i Namibia denne uken.
MITT AFRIKA: Ryktene forteller at fabrikken i Belgia har kapasitet til 20.000 biler pr år, hvilket betyr at hele 2019-produksjonen straks er solgt.