ET SPØRSMÅL OM PENGER: Toyota-sjefen Didier Leroy har ett stort problem med elbiler: Han vet ikke hvor han skal få solgt dem. – Det er ikke noe land i verden som kan matche de godene man gir elbilene i Norge. Det er helt utelukket, sier Leroy.
Toyota forblir ved hybrid – og lanserer ny RAV4:
«Hvor i h…… kan man selge en elbil?»
Toyota-sjefen Didier Leroy slår ut med armene og møter spørsmålet om merkets skepsis til batterielektriske biler med hoderisting og det enkleste av regnestykker: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»
Hvis du lurer på om Norge er et annerledesland på bil og mobilitet, er det verdt å ta seg en fem minutters prat med noen av verdens bilprodusenter.
Da lurer du ikke lenger.
Mens ventetiden på de mest populære elbilmodellene strekker seg opp mot to år i Norge, undres produsenter som Toyota hvor i all verden de skal klare å selge elbiler i et såpass stort volum at det lønner seg å lage dem.
Det norske markedet er så lite at det knapt har interesse som kuriositet. Mens elbilene sniker seg opp mot en 50 prosents markedsandel i Norge, hilser Toyota til norske bilkjøpere med en ny utgave av hybrid-SUV’en RAV4 og et comeback for Corolla-navnet (erstatter Auris).
– Vi laget en batterielektrisk RAV4 sammen med Tesla i USA for en del år siden. Bilen var forsåvidt fin, men markedet var ikke modent. Og markedet er fortsatt ikke modent. Når etterspørselen er der, vil bilene være der. Men hvem kjøper vel en elbil i dag? spør Didier Leroy.
Han har 20 års fartstid i Toyota, sitter i selskapets globale toppledelse, og er styreleder i Toyota Motor Europa. Han kan litt om å selge biler i store volum.
– Det er klart det er mulig at vi bare har salg av nullutslippsbiler i 2030 – hvis du får folk til å betale. Men disse bilene vil fortsatt være relativt dyre, sier han, vel vitende om elbilens popularitet i Norge.
– Det er ikke noe land i verden som kan matche de godene man gir elbilene i Norge. Det er helt utelukket, sier Leroy.
Heller ikke Toyota er i tvil om at elektrifiseringen kommer.
Spørsmålet er hvordan de skal tjene penger på det.
– Det vil alltid være et spørsmål om kostnader. Faststoffbatteriene vil være et langt steg framover, både når det gjelder sikkerhet, ressurstilgang og ladetid. Men det ligger 7-8 år fram i tid, og det er mye usikkerhet knyttet til de store investeringene som må gjøres. Jeg tror ikke vi får fullgode svar på disse regnestykkene før i 2025, sier Didier Leroy.
Som mange andre bilprodusenter tviler Toyota på at én type drivlinje tar hele markedet, selv om elektrifiseringen vil dominere.
– Veldig forenklet kan vi 30 år fram tenke oss en deling mellom batterielektrisk og hydrogen, som vi idag har mellom bensin og diesel. De er komplementære, på et vis. Men det er for tidlig å sikkert hvordan dette vil utspille seg. Vi har hatt 100 år på å foredle forbrenningsmotoren og optimalisere produksjonsflyten knyttet til denne teknologien, sier Gerald Killmann, visepresident for forskning og utvikling i Toyota Motor Europa.
Mens vi venter på dét svaret tilbyr Toyota mer av det som har gjort merket til Norges nest største, med en stabil markedsandel på over 10 prosent: Selvladende hybrider.
RAV4, deres bestselgende SUV, kommer i femte generasjon – for første gang på den nye TNGA-plattformen som har gitt mulighet til å konstruere denne SUV’en med lavere tyngdepunkt og betydelig stivere karosseri.
Toyota lover økt kjøreglede. I hvilken grad de har dekning for løftene gjenstår å se.
Vi kommer tilbake med prøvekjøring straks bilen er i Norge.
Men om endringene er store på det du ikke ser, er de kanskje enda større på det du umiddelbart får øye på. Linjene er markerte, og nye RAV4 gir umiddelbart assosiasjoner til den mindre crossover-modellen C-HR.
Bilen er ørlite kortere (5 mm) og lavere (10 mm) enn dagens, men bredere (10 mm) og romsligere enn forrige generasjon. Økt akselavstand (30 mm) har åpnet for å gjøre kupéen noe større, samtidig som bagasjerommet er 79 liter større enn på dagens bil.
Også interiørmessig har Toyota tatt et langt steg, og presenterer et førermiljø som er betydelig mer moderne.
– Jeg har ikke villet designe en bil som folk møter med et «tja, denne kan jeg like». Jeg vil at de skal hate den eller elske den. Med det utgangspunktet er det lettere å forkaste noe og samtidig løfte fram og rendyrke noe annet, sier sjefingeniør Yoshikazu Saeki til Motor.
Saeki har to stikkord for nye RAV4: Sikkerhet og eleganse.
– Dette er en pionerbil i SUV-klassen. Neste år er det 25 år siden vi presenterte den første modellen, og på ett vis har jeg ønsket å gå litt tilbake til utgangspunktet. Det har vært viktig å beholde SUV-stilen. Dette er en bil som selges i 190 land, hvor preferansene er ulike. Men i det øyeblikket du prøver å tilfredsstille alle, så tilfredsstiller du ingen. Det aller viktigste spørsmålet blir: Er dette en morsom bil å kjøre? Er svaret ja, har du knekket koden, sier Saeki.
Dit kommer du ikke ved å følge konsensus, tror han.
– Hver gang man på fabrikken har kommet med protester på endringene ved denne modellen har jeg stukket fingrene i ørene. Det skulle bli endringer, sier han og ler.
Saeki mener de har fått korrigert bilens tendens til understyre.
– Også på snø og våt føre vil bilen nå gå helt nøyaktig dit du styrer.
Denne RAV4-utgaven kommer med en 2,5 liters, firesylindret motor. Samlet ytelse er på 222 DIN hk/163 kW, opp fra 197 DIN hk /145 kW i dagens modell. Toyota anslår et forbruk på 0,45 på mila og CO2-utslipp på 102 g/km (etter NEDC 2.0). Bilen kommer med det nyeste av Toyotas sikkerhetssystemer.
Etter mange år med Auris som Toyota-merkets kompaktklasse-bil i Europa, kommer nå Corolla tilbake i norske butikker. Selv uten europeisk salg har Corolla vært verdens mestselgende modell også de siste årene.
Toyota markerer tilbakekomsten med Corolla Touring Sport, en liten stasjonsvogn med to ulike hybriddrivverk på henholdsvis 1,8 og 2,0 liter.
Også her hevder Toyota at TNGA-plattformen har åpnet for betydelige forbedringer på kjøreegenskaper og plass.