DÅRLIG RYKTE: Dieselbiler med noen år på baken er ikke bra for luftkvaliteten i byene, særlig ikke vinterstid. Ingen tenkte på det for få år siden. Foto: Tom Hansen

Mange føler seg lurt

Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min?

For åtte år siden sto dieselbilen for 75 prosent av nybilsalget i Norge, heiet fram av myndighetene blant annet fordi den var mer miljøvennlig enn bensinbilen. Nå står folk der med dieselbilen sin og lurer på hva de skal gjøre med den.

Publisert Sist oppdatert

Selv om nyere dieselbiler (som tilfredsstiller Euro-6 kravene) har vesentlig mindre utslipp enn de gamle, sliter dieselbilen med sitt rykte.

Det er preget av forbud og forbudsfrykt, frykt for stadig økte avgifter, avslørt juks og generell usikkerhet.

I oktober i år var andelen salg av nye dieselbiler i Norge 19.9 prosent, mot 28,8 prosent i samme måned i fjor (OFV).

Fra 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler. Det blir ikke forbudt å kjøre dieselbil, men denne målsettingen bidrar også til at det blir sådd tvil om fremtida for dieselbilen. 

Selg eller forbli trofast

– Mitt råd er å selge dieselbilen så snart som mulig, eller eie den for evig, sier Geir Kristoffersen, daglig leder i Rødboka og ekspert på biløkonomi.

– Det blir etter hvert mange dieselbiler der ute, og de kommer neppe til å bli mer attraktive, fortsetter han.

Selv solgte han dieselbilen for halvannet år siden, en Audi A8, som etter kilometerlengden å dømme sannsynligvis sto foran en rekke potensielt dyre reparasjoner.

– Jeg ville ikke risikere å sitte igjen med Svarteper.

Har det ikke travelt

Det norske folk generelt ser det ikke ut til å ha det travelt med å selge dieselbilen.

I en fersk undersøkelse Kantar TNS har gjort for Motor svarer kun 27 prosent av dieselbileierne at de har planer om å kvitte seg med bilen innen 2020.

Les også: Terese Tveit kjører diesel og føler seg som et miljøsvin

44 prosent sier de vil beholde den, mens 28 prosent er usikre.

Men Motors undersøkelse viser også at kun 16 prosent ville ha kjøpt en ny dieselbil i dag (17 prosent svarer bensin). 25 prosent ville kjøpt elbil, 42 prosent hybridbil.

Hva vil politikerne gjøre?

– I et toårsperspektiv, som dere spør om i undersøkelsen, ville jeg som dieseleier tatt det veldig rolig, sier Egil Steinsland i Norsk Bilbransjeforbund.

– I et litt lengre perspektiv - når vi er kommet lengre i elbilskiftet - er vi mest urolige for at myndighetene ikke har noen politikk for de hundretusenvis av bruktbilene som fortsatt vil være på veien.

Funker utenfor byene

Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, sier at prisene på brukte dieselbiler er under press, men at bilene blir solgt, selv om det tar litt lenger tid.

– Det negative med dieselbiler er blitt hypet opp noe fryktelig. I mange år fremover vil dieselbilen være et supert valg for mange. Skal du inn og ut av Oslo hver dag er kanskje ikke dieselbilen optimal, men her vil mange ha alternative transportmåter.

Dessuten har det som skjer i Oslo i alt for stor grad fått prege debatten.

I andre byer er ikke dieselbil en problemstilling. Og oppover i Gudbrandsdalen funker en dieselbil kjempefint!

Les også: - Forakt for vanlige folk, mener Lise Stensby som lot seg råde til å kjøpe dieselbil

Andresen trekker fram to ting som vil påvirke prisene på brukte dieselbiler, som det altså er nesten 1,3 millioner av her i landet:

Hvor mye utslipp etter hvert kommer til å koste, og prisutviklingen på elbiler.

En viss spenning

Samtidig med at nybilsalget av fossilbiler synker og elbil- og hybridbilsalget øker, øker også privatleasing. Folk vil ha mindre risiko og mer forutsigbarhet. Blant leasingbilene som leveres tilbake til leasingselskapene i år er det mange dieselbiler.

– Når markedet flommes over av tre år gamle dieselbiler bidrar vel leasingselskapene til at verdien på bilene synker?

– Vi tror ikke dette vil ha de store negative ringvirkningene. Vi selger mye biler utover i landet, og det vil i mange år framover være behov for fossilbiler, sier Haakon Marthinsen, leder i leasingselskapet Autolease (Autolease vurderer annenhåndsverdien i Motors biltester, red.anm.)

Men han legger ikke skjul på at det er en viss spenning knyttet til fremtiden og markedsverdien på dieselbilene.

– På den annen side: Dagens elbiler kan også fort være utdaterte med den batteriutviklingen vi ser i dag.

Les også: Dommedag for dieselbiler?

Marthinsen får følge av en av Norges mest kjente aksjeforvaltere, Stig Myrseth i Dovre forvaltning.

– Det er fortsatt usikkert hvor lovende elbilteknologien er, og selv om hele den tyske bilindustrien er i ferd med å revurdere sin strategi, er det nok en del som tror at dieselmarkedet kan komme tilbake. Men «bottom line» er at dieselbilsalget stuper og ser ut til å ha fått nådestøtet.

Manøvrering

Geir Kristoffersen i Rødboka sier at det er de små dieselbilene som er mest utsatt for prisfall.

– De store bilene er det fortsatt mange som vil ha. Kostnaden ved å eie en slik bil behøver ikke være så gæren i noen års perspektiv, men på et tidspunkt når du et vippepunkt. Det kan være ved 100.000 kilometer, eller ved 200.000 kilometer. Når feilene begynner å komme koster det fort mye penger.

Les også: Slik velger vi – bensin i Østfold og diesel i Finnmark

– En alternativ måte å selge bilen på er å selge den ut av landet, påpeker Kristoffersen.

En regelendring i 2014 gjør at du kan få tilbake engangsavgiften hvis du selger i bil i utlandet. Det kan i teorien bety at du kan få 500.000 får en bil ute, som du bare får 400. 000 for hjemme.

Tall som overrasker

Eljar Ness er daglig leder i Sentinel/Car-web, som blant annet følger med på salget av bruktbiler i Norge. Han forteller til Bilnytt.no at salget av brukte dieselbiler falt 9 prosent i september i år, målt mot samme måned i fjor. Og at bilene ligger lenger ute før de blir solgt.

– Hvor selges bilene dere får inn etter leasing, Haakon Marthinsen?

– En tredel selges på Finn, en tredel selges på auksjoner og en tredel til oppkjøpere. Årets Bruktbilundersøkelse fra Kantar TNS, viser at det er kjøpere der ute. I den ferske undersøkelsen gjort av Anders Hovde sier 52 prosent at de kunne tenkt seg å kjøpe en brukt dieselbil. Et overraskende høyt tall.

NAFs råd om dieselbiler:

Dieselbil et bra valg:

- hvis du ikke skal kjøre inn i byer, spesielt i Oslo med høye bomtakster og restriktive virkemidler.

- du kjører langt i det daglige eller bruker bilen mest på hytta, og du ikke har alternativer.

  • Dieselbiler bruker mindre drivstoff enn bensinbiler og er sånn sett bra for miljøet (CO2-utslipp).
  • Skal du kjøpe brukt dieselbil, anbefaler vi å kjøpe en som tilfredsstiller Euro-6 kravene (dieselmotorer som er sertifisert etter september 2014).
  • Har du en eldre dieselbil bør du vurdere å kjøre den ut levetiden.
  • Hvis du lurer på om du skal kjøpe ny dieselbil anbefaler vi leasing som et alternativ. Blant annet fordi utviklingen skjer fort på teknologifronten, og politikerne gir mange sprikende signaler.