NORSK: Nissan Leaf selges i bøtter og spann i Norge. I første halvår ble det nesten solgt like mange Leaf i Norge som det ble solgt elbiler totalt i Sverige, Spania og Italia – tilsammen!

Markedsandel i Europa: 1,6 prosent

Elbil? Nei, takk!

Nordmenn får ikke nok av elbiler, men sørover i Europa kan man foreløpig styre sin begeistring. Hver 60. bil som ble solgt i Europa i første halvår 2018 var batterielektrisk – og da utgjorde det norske salget en tredjedel av totalen.

Publisert Sist oppdatert

Én ting har det norske bilmarkedet riktignok til felles med det europeiske:

Dieselsalget stuper.

Men mens avgiftsfritaket får nordmenn til å velge ledning, går europeerne for bensin.

I første halvår ble det solgt 16,7 prosent færre dieselbiler i Europa enn i tilsvarende periode i fjor. Samtidig økte salget av bensinbiler med 16,9 prosent.

Les også: Så lang er ventelista på de forskjellige elbil-modellene

Pr 1. juli utgjorde bensinbilene nesten 57 prosent av alt nybilsalg i Europa i 2018, mens diesel har en markedsandel på 36,3 prosent, ned fra 45,2 for et år siden.

I Norge er dieselbilene såvidt over 20 prosent.

Plug-in-hybrider har den prosentvis sterkeste veksten siden i fjor med 45,9 for Europa-området samlet, men det er stadig på små volumer – under 100.000 biler. Omlag hver sjette plug-in-hybrid ble solgt i Norge.

Her er topp tre-listene for de ulike drivlinjene (antall solgte biler jan.-juni 2018):

Bensinbiler: Tyskland 1.160.339 Storbritannia 812.535 Frankrike 640.375 …22) Norge 18.588 Dieselbiler: Italia 602.329 Tyskland 590.775 Frankrike 479.202 …21) Norge 13.578 Batterielektriske: Norge 20.145 Tyskland 17.297 Frankrike 14.404 Hybridbiler: Frankrike 45.406 Tyskland 44.221 Storbritannia 43.455 …9) Norge 8778 Plug-in-hybrider: Storbritannia 21.922 Tyskland 16.683 Norge 15.644

Kilde: ACEA