ETTERSPURT: BMW i3 er svært populær i Norge, og nylig kom et nytt lass med biler til kai i Drammen. Foto: BMW Norge

Bare USA har flere el-BMW enn Norge:

Min båt er lastet med… i3

Norge er verdens nest største marked for BMWs særpregede elbil. Bare det amerikanske er større.

Publisert Sist oppdatert

For få dager siden ankom den største leveransen av i3 noensinne. 572 nye biler rullet ut av gapet på lasteskipet som hadde ankret opp i Drammen.

Nærmere 19 000 nye i3 er nå registrert i Norge lanseringen høsten 2013.

BMW i Norge har tatt fram tommestokken og trålet Oslos gater i førjulsstria for å gi oss et bilde på hvordan 2294 meter med BMW i3 ser ut.

– Det betyr for eksempel at du kan plassere bilene i en sammenhengende rekke fra Operahuset via Slottsplassen og tilbake til Nationaltheatret – eller fylle opp så godt som hele løpebanen rundt Bislett stadion med 5 biler i bredden, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.

Les også: Lover slutt på ventelistene

Rekordmange

Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter. Nå står den ferske lasten til klargjøring. Det skal blant annet monteres 2288 vinterdekk.

– I oktober satte vi uoffisiell verdensrekord, da vi skrev nærmere 1100 nye kontrakter i løpet av én måned, sier Tegneby.

BMW i3 er et godt eksempel på den lynraske utviklingen blant elbilene. I løpet av drøye fem år er både batterikapasiteten og rekkevidden nærmest doblet. I 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 ble kapasiteten økt til på 33 kWt. På dagens i3 har dette økt ytterligere, til 42,2 kWt.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Sultent marked

I et sultent norsk elbilmarked er leveringstid et svært sentralt tema.

– Leveringstiden har blitt en variabel som kundene tar med i vurderingen når de skal handle elbil. Derfor er det svært viktig for oss å levere så raskt og effektivt som mulig. Flere av kundene som bestilte i3 i oktober har allerede fått sin bil, og flere blir levert nå før jul. Det betyr at vi faktisk har levert nye fabrikksbestilte elbiler på under to måneder etter at de ble bestilt av kunde, sier Tegneby.

Normal leveringstid på BMW i3 er i Norge nå rundt tre måneder eller raskere.