OPP MED PRISEN: Populære elbiler som disse – Renault Zoe (f.v.), Opel Ampera-e, BMW i3 og Hyundai Ioniq – kan få betydelige økte forsikringspremier. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Elbiler skades ofte og mye:

Dobler forsikringsprisene på elbiler

Forsikringsselskap mer enn dobler forsikringsprisene på elbiler. – Prisene har vært altfor lave, sier Lars Ola Rambøl, direktør for bedriftsmarkedet i Protector.

Publisert Sist oppdatert

Elbiler har nesten 50 prosent høyere skadefrekevns, og skadene er ca. 35 prosent dyrere å reparere enn på fossilbiler.

Derfor øker forsikringsselskapet Protector kasko- og ansvarsforsikringene med 120 prosent.

Lars Ola Rambøl, direktør for bedriftsmarkedet i Protector, vil ikke fortelle nøyaktig hvor mye forsikringsprisene øker, men bekrefter en kraftig økning.

– Jeg kan bekrefte at det blir en vesentlig premieøkning på elbilene og også på premiumbilene, sier Rambøl til Motor.

Les også: Stor test – så langt går elbilene

Skader og kollisjoner

For folk flest er Protector kjent for eierskifteforsikringer. Men de er store også på skadeforsikring i bedriftsmarkedet og til det offentlige. De forsikrer blant annet bilene til hjemmehjelpene, rørleggere og pizzabud.

For mange av disse ferske elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon veldig uvant. Da oppstår det lett flere skader og kollisjoner.

Men årsaken til prisøkningen er også svært kostbare reparasjoner.

– Elbiler og nye premiumbiler har dyre deler med mye elektronikk. Det er lite som skal til før en småskade blir svært dyr når elektronikken sitter i skjermer, støtfangere, vinduer og speil, sier Rambøl.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå!

Høye delepriser

Protector er oppgitt over rekordhøye delepriser. En frontlykt til Jaguar I-pace har en listepris på 55 000 kroner, sidespeil til BMW X5 koster 50 000 kroner, ifølge Protector.

Det blir heller ikke bedre av at noen, spesielt Tesla, bare kan utbedres på et fåtall verksteder.

– Slikt driver kostnadene opp, sier Rambøl.

– Hva sier kundene?

– Vi økte prisene allerede fra siste årsskifte. Kundene skjønner det. Vi har jo også dokumentasjon på skadene.

Dyr frontrute

Også tidligere har forsikringsbransjen klaget på dyre reparasjoner som kan drive forsikringsprisene opp.

Motor har fortalt at på populære Mitsubishi Outlander koster frontruta 30.000 kroner, tre ganger så mye som på andre biler. Et lite rift i setetrekket koster over 20.000 kroner å utbedre.

Også i privatmarkedet kan det bli prisøkninger på elbilforsikringer.

Til Din Side tidligere i år sa Gjensidige at overrepresentasjon av skader og kostnader på elbiler vil føre til dyrere forsikringer. If derimot hadde så langt ikke registrert samme tendens.

Les også: Slik blir du en superlader