
Debattmøte om elbil på Arendalsuka:
Frontkolliderer om 2025-målet
Hvor fjern er målsettingen om 0-utslipp fra alle nye biler innen åtte år? – Vi ser nå at 2025-målet er svært realistisk, sier klimaminister Vidar Helgesen (H). – Nei, det er ingen tegn til at vi skal nå 2025-målet uten at vi strammer til, kontrer Kari Asheim i Zero.
På et debattmøte i regi av Zero, Nissan og Fortum under Arendalsuka mandag beskrev myndighetene og fagekspertisen to forskjellige verdener – selv om de strengt tatt virket enige om at den er rund.
– En oppnåelse av 2025-målet vil gi oss en tetposisjon som også mange andre land ønsker. Skal vi komme dit kan vi ikke lefle med å redusere elbil-fordelene, sa Helgesen.
Les også: Her er fire gode elbiler med lang rekkevidde
På spørsmål om «vi må speede opp så politikkutviklingen går like fort som teknologiutviklingen», svarte han kort:
– Det må vi.

Men også Venstre-politiker Ola Elvestuen anklaget statsråden for å forskuttere:
– Det er for enkelt av statsråden å si at dette nærmest kommer av seg selv. Det gjør det ikke, sa Elvestuen som mente man fortsatt er avhengig av at lokale myndigheter går foran.
Noen grunnleggende uenighet om elbil-målsettingen er det imidlertid ikke, verken mellom Høyre og Venstre eller høyre og venstre fløy.
– Vi er alle enige om å få til elbil, men det er ikke så konkret hvordan vi skal få det til, konstaterte Kari Asheim, fagansvarlig for transport i Zero.
Les også: Ekspertene jubler for Teslas nye billigbil
Hun serverte en 10-punkts oppskrift på hvordan målet kan nåes, og trakk fram tre områder som blir sentrale:
-
Når modellutvalget blir bedre med flere biler som kan gå langt, vil momsfritaket stadig være svært viktig.
-
Ladeinfrastruktur må bygges ut for både el- og hydrogenbiler.
-
For nyttekjøretøy har myndighetene i øyeblikket verken en virkemiddelpakke som virker eller et modellutvalg som lokker.