El-biler oppstilt foran Statoil-bygget på Fornebu
TIDENS TEGN: Her er fire av de nye elbilene som kurerer rekkeviddeangst. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Stor test av de elektriske bestselgerne:

Vi har prøvekjørt elbilene som fjerner rekkeviddeangsten

Norge er verdensledende når det gjelder salg av elbiler. For dem som ennå ikke har tatt steget, er angsten for å kjøre tom for strøm, den såkalte rekkeviddeangsten, vært det største hinderet. Det er ingen unnskyldning lenger. Vi har testet fire av de beste og mest populære bilene.

Del denne artikkelen

En ny generasjon elbiler med lang rekkevidde er på veien.

Tidligere var det snakk om å klare 150 kilometer på en lading. Nå har flere biler mellom 300 og 500 kilometers rekkevidde.

Vi har samlet BMW i3, Hyundai Ioniq, Renault Zoe og Opel Ampera-e til test.

Angsten for å kjøre strøm-tom er ikke lenger noen god unnskyldning. Fra å være rene bybiler, klarer disse bilene nå også en langtur. Vi ønsket å finne ut hvor langt de egentlig går på norske landeveier, og hvem de passer best for.

Se detaljene i vår test av BMW i3

BMW i373 POENG: BMW i3

Den angsten som eventuelt måtte oppstår nå er ladeangst, at du ikke finner en ledig stasjon for hurtiglading.

Vi følte også litt på dette under testen, men etter å ha sjekket kartet over ladestasjoner, oppdaget vi at mange bensinstasjoner, restauranter og butikker nå har egne ladeplasser. I tillegg til de offentlige.

Se vår test av Renault Zoe

Renault Zoe74 POENG: Renault Zoe

Den fremste årsaken til at Norge er blitt et foregangsland på elektriske biler, er at de gir et økonomisk gunstig bilhold.

Elektriske biler har verken nybilavgift eller moms, noe som gjør at bilen blir billig å kjøpe. Dessuten er de billige å bruke.

Du kjører du gratis i bommene, parkerer og lader gratis på kommunale plasser og kan bruke kollektivfeltet de fleste steder. I tillegg er strøm betydelig billigere enn bensin og diesel.

Lader du hjemme, koster det under kr 2,00 per mil med dagens strømpriser. På hurtigladere kjøper du strømmen for rundt kr 2,50 per kWh. VI har også hørt om priser opp mot 5 kroner per kWh.

Det gjelder altså å være litt oppmerksom på hvor du «tanker».

Her er detaljene i vår test av Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq83 POENG: Hyundai Ioniq

Politikerne på Stortinget har bestemt seg for å videreføre de fleste elbilfordelene fram til 2020.

Det betyr at bilene fortsatt vil være prisgunstige i forhold til tradisjonelle biler på fossilt drivstoff, selv om noen av fordelene nok vil forsvinne etter hvert.

Nå ser det ut til at politikerne er enige om at det ikke skal selges biler som går på fossilt drivstoff i Norge fra 2025. Da vil elbilen bli familiens bil nummer én - enten de vil eller ikke.

Her er alle detaljer fra testen av Opel Ampera-e

Opel Ampera-e83 POENG: Opel Ampera-3