Nystiftede Cupra gjør alt for å distansere seg fra det trauste Seat-navnet. Og de har et utmerket verktøy i Born – den elektriske tvillingen til VW ID.3 – som kommer på veiene i løpet av året.
Formentor er her allerede. Og dette er mer en markering av hva Cupra ønsker å være, enn en potensiell storselger.
At den er både større og rimeligere og, i manges øyne, mer spennende enn en teknisk sett identisk Golf GTE, gjør den ikke automatisk lettsolgt.
Golf er tross alt verdens mest anerkjente bilmodell, på tvers av klasser og økonomi. Formentor er en sminket Seat. Dette er oppfatninger det tar tiår å justere.
Men bilen oser fart og stil. Og på det norske markedet har den en fordel av at det knapt er solgt en eneste Seat, bortsett fra lille Mii.
Derfor oppleves Formentor som fullstendig ny ute i trafikken, selv om det altså er karosseriet til Seat Leon som er utgangspunktet her.
Annonse
Golf 34.000 dyrere
Under skallet har den en velkjent drivlinje som vi kjenner igjen fra diverse modeller fra Volkswagen-konsernet:
Ladehybriden består av en 1,4 liters bensinturbo på 150 hester og en elmotor på 115 hk. Total, såkalt systemeffekt, er på 245 hester. Forhjulstrekk. Paradegrenen 0-100 tar 7 sekunder.
Den leveres også med den litt mildere ladehybriden med 204 hester.
Elektrisk rekkevidde oppgis til 59 kilometer. Vi kom 54 og 56 kilometer på våre to testforsøk noen kjølige maidager, og dette stemmer bra med tallene vi har fra Golf, Passat og Skodaene Octavia og Superb med samme teknologi.
Bagasjevolum på 345 liter, det er cirka 70 liter mer enn i Golf GTE. Hengervekt 1700 kilo.
Prisene starter på kroner 399.000 for versjonen med 204 hester, og 429.000 for den sterkeste med 245 hester. Tilsvarende versjoner av Golf ligger henholdsvis 24.000 og 34.000 kroner over i pris.
Hjulstøy
Sammenliknet med en Golf, virker Formentor ørlite mer kvikk og leken. Det sportslige oppsettet og de 24,5 centimeter brede 19-toms hjulene trekker deg ut mot litt mer kupert og svingete terreng.
Den oppleves likevel særdeles stabil og komfortabel på rette strekninger i høyt tempo, selv om noen trolig vil reagere på litt mye hjulstøy på motorvei.
Bak sitter man lavt, og ekstra mørkt blir det bak de kompakte bøttesetene. Her er Golf lysere og triveligere.
Konklusjon: En utmerket bil det ikke blir solgt mange av i Norge. Mye fordi mange heller betaler mer for en Golf. Mest fordi enda flere heller betaler mindre for en elbil.