STREKKER SEG: Nissan melder om forbedret rekkevidde på sin Ariya, her fra testkjøring på Jarama-banen i Madrid.
STREKKER SEG: Nissan melder om forbedret rekkevidde på sin Ariya, her fra testkjøring på Jarama-banen i Madrid.

Gladmelding for Ariya-kjøperne:

Kraftig rekkevidde-økning på årets heteste elbil

Mange har ventet lenge på Nissan Ariya, men nå kommer beskjeden som gjør ventetiden litt triveligere: Bilen får lengre rekkevidde enn varslet, innstegsmodellen vipper over 400 km.

Publisert Sist oppdatert

MADRID (Motor): Ennå foreligger ikke offisielle tall for de to modellene som kommer med den største batteripakken, men ubekreftet går det mot nesten 10 prosent lengre rekkevidde enn først annonsert også for disse.

I utgangspunktet ble den forhjulsdrevne varianten med 63 kWh netto batteri presentert med om lag 360 km rekkevidde.

Nå foreligger de offisielle WLTP-tallene med 403 km rekkevidde.

– Med en startpris på under 400.000 kroner blir dette dermed en bil som er relevant for enda flere, sier Knut Arne Marcussen i kommunikasjonsavdelingen til Nissan Nordic Europe.

Men norske elbilkjøpere har ingen hang mot å velge innstegsmodeller.

Venter 530 km

Som for nesten alle modeller har også de fleste Ariya-bestillerne sett seg ut den firehjulsdrevne varianten med 82 kWh batteri.

Den annonserte Nissan i utgangspunktet med opptil 460 km rekkevidde.

Det endelige tallet blir trolig 500 km for denne, men offisielle tall foreligger ikke ennå.

Lengst av de tre kommer uansett den forhjulsdrevne modellen med stor batteripakke. Indikasjonene var «opptil 500 km», men ubekreftede WLTP-tall antyder nå at den kommer på markedet med rundt 530 km.

Mens innstegsmodellen koster rett under 400.000 kroner vil de to med størst batteripakke få prislapp på henholdsvis 499.900 (2WD) og 529.000 kroner (4WD).

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY DAG: </span>Ariya kommer i 10 ulike farger, her lanseringsfargen Akatsuki – som betyr daggry på japansk.
NY DAG: Ariya kommer i 10 ulike farger, her lanseringsfargen Akatsuki – som betyr daggry på japansk.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STORE FLATER:</span> Nissan har fjernet det meste av knapper fra førermiljøet, men både nederst på dashbordet og i midtkonsollen aktiveres nøkkelfunksjoner med haptiske knapper, der du får en svak vibrasjon når du trykker.
STORE FLATER: Nissan har fjernet det meste av knapper fra førermiljøet, men både nederst på dashbordet og i midtkonsollen aktiveres nøkkelfunksjoner med haptiske knapper, der du får en svak vibrasjon når du trykker.

Verdensrekord

Som bilprodusenter flest i disse dager er Nissan varsom med å love eksakte leveringsdatoer – og volum.

Men etter å ha satt verdensrekord i Leaf-salg er Norge et prioritert marked for Nissan.

– Vi tror vi skal få bra med biler, først kommer modellen med forhjulsdrift og den minste batteripakken i juni, deretter varianten med firehjulstrekk utpå høsten, sier Marcussen.

Ariya kommer med kvaliteter som treffer det tradisjonelle norske elbilpublikummet i hjerterøttene, selv om ventetiden har blitt lang etter den første visningen høsten 2019.

Motor har vært begeistret etter en første testkjøring: «et produkt som er bedre enn folkekjære Leaf på alle vis, samtidig som den forhåpentligvis er minst like pålitelig og ukomplisert i daglig bruk».

Og den bare bekreftet det inntrykket da vi fikk noen runder med den samme innstegsmodellen på en racingbane i Madrid denne uka.

Den lekreste

Nissan definerer den som en «coupe crossover». Bare 460 cm fra ende til annen, men høyreist og kraftfull – høyere enn noen av Nissans Qashqai-modeller og med 185 mm bakkeklaring.

Selv om den kommer uten panoramataket stadig flere av konkurrentene skilter med, oppleves kupeen romslig.

Og der Leaf vant venner på sin ujålete funksjonalitet, kommer Ariya med det kanskje lekreste designet blant de mellomstore elbilene.

Ariya er den første bilen som lanseres på Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansens såkalte CMF-EV-plattform.