KLAR TIL START: Det er enkelt å se at NIO ET5 har Tesla Model 3 med firehjulsdrift som hovedkonkurrent.

Motor har kjørt NIO ET5:

Har egenskaper ingen Tesla kan matche

NIO legger ikke skjul på at Tesla Model 3 står øverst på lista over konkurrentene til ET5. Vi finner flere gode grunner til at dette blir en spennende duell.

Publisert Sist oppdatert

Bilinteresserte nordmenn følger nok litt ekstra med på NIO. Ikke bare installerte de seg med showroom på en av Norges dyreste adresser før de hadde solgt en eneste bil, de introduserte også løsningen med batteriabonnement og batteribyttestasjoner.

Nå har de fått et par ambisiøse konkurrenter i det eksklusive nabolaget midt i Oslo sentrum, men batterifilosofien er de foreløpig mutters alene om.

Viktigste egenskap

Du må nok inn bak tunge dører i toppen av hovedkvarteret i Shanghai for å få vite om satsingen i Norge er god forretning. Det vi derimot vet, er at byggingen av batteribyttestasjoner skjer i høyt tempo (les mer her), at hele 96 prosent av kundene velger å abonnerere på batteriene – og, viktigst: Bilene har meget gode egenskaper.

Det siste underbygget av en kort prøvekjøring av ET5 med firehjulsdrift og 480 hester på NAFs øvingsbane på Fetsund.

FIRE INTERIØRFARGER: Denne grønne interiørfargen er mørkere i virkeligheten enn på bildet, og blir ganske fin etter litt tid. Men det blir garantert ikke den oftest valgte av fire farger.

Ny stor SUV

ET5 er den fjerde modellen til NIO på det norske markedet. Den store SUV-en ES8 kom først (lest test her) deretter den store sedanen ET7 (les prøvekjøring her), og nå enda en stor SUV (EL7) og den litt mindre sedanen ET5 omtrent samtidig.

SEDAN: Det er sikkert noen gode grunner til å utstyre bilen med et tradisjonelt koffertlokk, som her på ET5 (og Model 3). Men for brukerne er det mer praktisk med topphengslede dører, som på Polestar 2 og BMW i4.

Rekkevidde

Sammenliknet med Tesla Model 3, har ET5 to fordeler. Den mest opplagte, er den nevnte batteribyttemuligheten. Det gjør at man i øyeblikket kan kjøpe en bil til 436.000 kroner og abonnere på to ulike batteristørrelser (75 kWt og 445 km. rekkevidde til 1399 i måneden og 100 kWt og 580 km rekkevidde til 1999 i måneden).

BEGRENSET: Litt mindre bagasjerom under sedanlokket og fravær av frunk, gir noen minuspoeng sammenliknet med Model 3. Fravær av skiluke er minus for begge.

Mindre støy

Samtidig vet man at et batteri på 150 kWt er rett rundt hjørnet. Da ender man med godt over 70 mil offisiell rekkevidde.

Den norske NIO-sjefen Marius Hayler kan foreløpig ikke love noe om det største batteriet, men antyder at det vil komme innen årsskiftet.

Den andre fordelen vi setter et utropstegn bak, selv etter bare noen kilometer på våt asfalt, er støynivået. Det er liten tvil om at ET5 har mindre hjulstøy enn Model 3. Dette er en minusfaktor ved de fleste Teslaer, og definitivt ved den minste av dem.

  • Motor kommer naturligvis med grundigere tester av alle de tre nye NIO-modellen utover våren.