– Men dilemmaet med nytt lysdesign er at det krever noe tilvenning og kan tiltrekke seg unødig oppmerksomhet før trafikantene blir vant til det, sier Roshan Fernando, avdelingsingeniør på avdeling for kjøretøy i Statens vegvesen.
Bilprodusentene håper å tiltrekke seg kunder også ved å la oss se lyset – eller bli fascinert av det.
Norges mest solgte bil i år, Audi e-tron, har heldekkende baklys. Det samme har el-SUVen til Mercedes, EQC.
Lys i grillen
Splitter nye Skoda Enyaq har lys i grillen, som på dårlig norsk kalles «crystal face», for et pristillegg på 6900 kroner.
Frontlyktene på både Mercedes EQC og Volkswagen ID.3 er også helt nye – og svært iøynefallende.
Alle de nye og kule lysene gjør at noen nå sammenligner moderne biler med et tivoli, eller en lysjungel.
Trolig vil også stadig flere bilprodusenter prøve seg.
Annonse
– Senk farten
Reglene for lys på biler ble sist endret for to år siden, opplyser vegvesenet. Da ble det tillatt med flere fjernlys.
Skal man nå stramme inn igjen?
– Nei. Vi har mer alvorlige ting å irritere oss over i trafikken, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver og trafikksikkerhetsekspert i Trygg Trafikk, og fortsetter:
– Vi kan bli distrahert av slikt lys. Men da må heller farten ned. Forstyrres vi av baklysene på bilen foran, vil det også hjelpe med økt avstand, sier Johansen.
– God funksjon
Han synes egentlig det er et større problem med for lite lys, spesielt nå som høstmørket senker seg over oss.
– Mange kjører uten baklys i tunneler og i mørket. Det er mye verre enn jålete baklys på nye biler.
NAFs trafikksikkerhetsekspert Morten Fransrud synes for sin del at heldekkende baklys har en god funksjon.
– Så lenge lysene ikke blender, kan jeg ikke se noen utfordringer for trafikksikkerheten med disse lysene.