ELBIL-OPTIMIST: – Hvis regjeringene subsidierer en retur til den gamle verden, mener jeg det ville være bortkastede penger, sier Håkan Samuelsson, toppsjef i Volvo Cars.

Volvo-sjefen levner ingen tvil:

– Slik vil koronakrisen påvirke elbil-skiftet

Volvos innflytelsesrike toppsjef Håkan Samuelsson er ikke et sekund om hva slags konsekvenser koronakrisen får for bilindustrien: – Elektrifiseringen vil gå raskere, sier han.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Håkan Samuelsson luftet sine synspunkter under en konferanse i regi  av Financial Times denne uka.

Svensken gikk detaljert til verks for å beskrive det han tror er de viktigste trendendringene som vil følge av krisen. En av de viktigste er at elektrifiseringen vil akselerere på grunn av viruset.

Les også: Slik er Volvos første el-SUV

Elektrisk oppsving

– Elektrifiseringen vil gå raskere. Jeg tror det ville være naivt å tro at alt vil bli som før og at kundene våre vil komme tilbake til forretningene og spørre etter dieselbiler. De vil se enda mer mot elektriske biler. Og det vil gå fortere enn før, sa Samuelson på konferansen.

Han mener også at myndighetene bør konsentrere sine støtteordninger overfor bilindustrien om tiltak som favoriserer både elektrifisering og annen ny teknologi.

– Hvis regjeringene subsidierer en retur til den gamle verden, mener jeg det ville være bortkastede penger, sa Samuelsson.

– De bør bruke midlene til å fremskynde ny teknologi som de gjorde før korona.

Fremtidsutsiktene Volvo-sjefen listet opp - i tillegg til raskere elektrifisering - er følgende:

  • Færre vil eie bil, og flere vil velge mer fleksible leasing- og leieordninger og bildeling.

  • Kundene vil kunne anskaffe bil på nett på nye måter.

  • Premiumbiler vil ikke nødvendigvis bety større biler.

  • Selvkjørende biler vil fortsatt ligge et godt stykke inn i fremtiden.

Les også: Full forvirring om Volvos neste SUV-generasjon

Ikke selvkjørende med det første

Volvo var tidlig ute med forskning, utvikling og testing av selvkjørende biler, men nå bidrar Samuelsson til å dempe forventningene:

– Jeg tror alle er blitt mer realistiske. Det er vanskelig, men det vil komme. Om noen år vil vi ha automatiske robot-taxier, men bruksområdet vil være begrenset. De vil kunne fungere innen visse områder, i bra vær og opp til en viss hastighet. Denne teknologien vil komme, men ikke så raskt som vi trodde for noen år siden.

BIL-ENTUSIAST: Håkan Samuelsson snakker frem elbilene, men har smykker i garasjen.

Volvo Cars er i startfasen av en ny etappe av sitt ambisiøse elektrifiseringsprogram. I januar åpnet produsenten for forhåndsreservasjoner av sin første elektriske SUV, XC40 Recharge, som skal kunne leveres senere i år.

Også den neste generasjonen Volvo XC90, som kommer på den nye plattformen SPA2, vil komme i en helelektrisk utgave.